Store Sundhaugen (04.02.2018)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Store Sundhaugen (160m) 04.02.2018 13:36

Noen er gode på å finne rett skogvei eller avfart på förste forsök. Andre er som meg og tar noen vender frem og tilbake för de finner rett plass. Dagens startpunkt, en bussholdplass, kjörte jeg forbi to ganger för jeg fant den på tredje varvet.

Heldigvis er jeg (noe) bedre på å orientere meg til fots og denne topp böd ikke på noen store utfordringer på den fronten. Gikk opp veien og når jeg kom rundt den förste svingen så jeg ett hvitt garasje som jeg tok av ut i skogen rett för. Det var satt opp et gjerde i form av et tau og jeg holdt meg så langt vekke fra det som praktisk mulig.

Så en del ferske hjortespor i snöen og også noen ekskrementer som så rimelig ferske ut. Og akkurat da jeg gikk å tenkte på om jeg skulle få sett noen hjort idag så jeg noen silhuetter i et tett einerbuskasje. Og kanskje fem minutter senere litt lenger frem tre stykk hjorter på vei nedover skrenten. Alltid göy å se litt dyr og det er gjerne en av hovedbeholdningene med å ta disse litt mindre besökte toppene.

Så også hundlignende spor i snöen, vil anta rev, men ingen hell med å oppdage den. Fant toppunktet. En nydelig dag som denne var det fin utsikt mot både Fusa og innover mot Söre Gullfjelltoppen.

Et parti med litt klyving på vei oppover ved strömledningene undgikk jeg på vei ned gjennom å dreie litt lenger öst langs et hjortetråkk. Ellers stort sett samme vei tilbake.

Store Sundhaugen i forgrunden, med Sauafjellet og Söre Gullfjellet i bakgrunden.