Retur til Hjortåsen - nord- og sørtoppen (03.02.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-lomme nord for toppen (54m)
Endpoint Samme (48m)
Ascents Hjortåsen N (208m) 03.02.2018 13:21
Visits of other PBEs Hjortåsen nord parkeringslomme (50m) 03.02.2018 12:33

Retur til Hjortåsen - nord- og sørtoppen

Vi var på Hjortåsen for ganske nøyaktig 8 år siden, og trodde vi den gang hadde vært på høyeste punkt med navneskilt og turkasse. Men det var før vi så rapporten fra Kjell51 (Kjell Øijorden) fra hans tur 22. januar 2018 der han klart gjør oppmerksom på at Sørtoppen nå er den høyeste med 1 m margin (!). Lastet ned et gammelt GPS-track fra 2010 som bekreftet at det kun var Sørtoppen vi hadde vært på, selv om vi den gang passerte bare ca 80 m fra Nordtoppen.

I dag var det derfor tid for en ny tur til Strøno i det fine februarværet.

Lang P-lomme langs veien og stistart tvers over veien
Bra sti gjennom greitt skogsterreng

Fulgte en skogsvei/traktorvei til der denne går over til sti som var umerket men lett å følge. Stakk til venstre fra hovedstien oppover mot Nordtoppen. Ingen ordentlig sti, kun svake tråkk oppover her. Toppen ligger oppe på en liten kolle litt vest for og klart høyere en der det står en telemast. GPS som på PB 297998 6675823.

Nordtoppen ligger på en liten kolle vest for telemasten
Neppe den mest besøkte toppen i Os ....
  ... men utsikten mot NV mot Sotra med Liatårnet og Lyderhorn var upåklagelig!

Siden utsikten fra Sørtoppen skulle være bedre, tok vi turen bort dit også. GPS på høyeste punkt litt før turkassen 297927 6675697. Klart bedre utsikt mot VNV og ganske fint område dette!

Astrid på høyeste punkt på Sørtoppen med turkassen i forgrunnen
Utsikt mot NNV fra Sørtoppen på Hjortåsen. Lyderhorn med hvit kappe i bakgrunnen til høyre