Holmbukttind (03.02.2018)

Ascents Holmbukttinden (1,666m) 03.02.2018 14:14
Visits of other PBEs Indre Holmbukta P-plass (50m) 03.02.2018 08:38
Holmbukttind - utsteg fra bre i nord (1,305m) 03.02.2018 12:28

En fantastisk tur til Holmbukttind! Mange høydemeter man må jobbe for. Den løse planen var å vurdere bestigning av Jiehkkevarri, men det viste seg at dagene fortsatt er noe korte for en såpas lang tur, med mindre man ønsker å starte kl. 3 om morgenen. Vurderte det til at vi ikke ønsket å bruke mye av tiden på å gå med lykt, i et såpas nytt terreng. Fikk derimot en fantastisk nedkjøring med Nord-norges vakreste solnedgang!

Turen går i store deler i skredterreng og eksponerte områder med store konsekvenser dersom man blir utsatt for skred. Denne turen anbefales til kun å gjennomføre under stabile og kontrollerbare snøforhold.
På vei opp den ca. 1000 høydemeter lange oppstigningen mellom Tverrelva og breen NV for ryggen mot toppen.
Ca. 600 hm. igjen til breen og ryggen. Oppstigning via renna midt i bildet. Anbefaler å ta skia på sekken før renna. Gode muligheter for dette til høyre for inngangen av renna.
Alea gønner opp renna!
Fristelsen for å snu seg og nyte utsikten er stor!
Alea på fortoppen og nyter utsikten.
Trenger lite beskrivelse, men gevinsten er mildt sagt formidabel etter 2000 hm opp til toppen. Utsikten herifra er enorm!
Men i satan kor fint de e her i Nord!

Takk for en fantastisk fin tur Aleamøbius (Alea Møbius)!