Høyest i Harstad/Tjeldsund (31.01.2018)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Sætertinden (1,094m) 31.01.2018

Fullmåne og stjerneklart gjorde at jeg ville prøve meg på nok en kommunetopp før Januar var over. Ut ifra min plassering i Fjelldal falt valget på Sætertinden i Harstad/Tjeldsund.

Satte meg i bilen litt over klokken 20 og kjørte til Årbogen, tok av til høyre og parkerte ved ei lysløype. Spant på meg trugene og fulgte skispor/scooterspor opp til Årbogvatnet. Gikk sør for vannet og fulgte høydedraget oppover. Litt etter å ha passert tregrensa fikk jeg øye på toppen som skinte opp i den speilklare fullmånen- Vakkert! Som ikke det var nok, kom nordlyset dansene over himmelen, så jeg ble bare nødt til å stoppe i 15 minutter for å beundre det fantastiske fenomenet som jeg aldri før har sett.

Ikke et veldig bra bilde, men så bra jeg kunne få det ut ifra mine forutsetninger og utstyr.

De siste 300 høydemeterne var bratte og harde, men nådde topper etter totalt 2 timer og 45 minutter.

Like før toppen

Det ble en rask retur, ettersom det var grådig surt på toppen. Utsikten var dog upåklagelig, til tross for at det var nesten midnatt.