Småfjell i Bergen Vest (06.11.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Festeråsen (164m) 06.11.2011
Harafjellet (122m) 06.11.2011
Store Kongshaugen (132m) 06.11.2011

RESTER FRA MARINE FLAK ABTEILUNG 801

Etter at vi ble ferdige med alle toppene i Bergen med PF > 100 m har noen (antagelig mariusmeland (Marius Meland)) lagt inn nye småtopper med PF < 100 m. I dag begynte vi utforskningen av noen av disse. Vi startet i nærområdet med

STORE KONGSHAUGEN
Vi parkerte vest for toppen litt nord for Mathopen idrettshall. Fant en sti som først gikk nordover på vestsiden av fjellet før den førte over i en vei/anleggsvei som slynget seg bratt oppover til toppen. Rester etter tyskeranlegg på vei oppover. På toppen er der et inngjerdet område med markeringslys for innflygingen til Flesland og rester etter andre tekniske installasjoner, bl.a. et gammelt trigmerke.
Mot sør flott utsikt sørover i Vatlestraumen. GPS 0290897 6695102.

FESTERÅSEN
Her er det kjørevei helt opp. Rester etter stort anlegg med kanonstillinger på det flate topp-partiet. Vidt utsyn mot innseilingen til Bergen. Ikke rart at det ble laget kanonstillinger her oppe. Informativ tavle med kart over anlegget. GPS som i Peakbook.

HARAFJELLET
Ligger litt SSV for Festeråsen. Det går sti av fra en sidevei NNØ for fjellet. Også her rester etter et mindre anlegg fra WW II med en falleferdig hytte satt opp i en gammel tomt etter et større hus. Området er overvokst med furuskog og der var ingen utsikt fra selve toppen før vi gikk helt ut mot den bratte vestsiden av fjellet der det var utyn utover bebyggelsen og mot Sotra med Liatårnet. GPS 0290907 6898933.

Takk for tipset!

Written by knutsverre 08.11.2011 22:45

Fin beskrivelse av topografien i Bergensområdet, Marius! Flott at du har lagt inn så mange mindre kjente topper, og at du har opprettet liste. Vi gleder oss til å besøke toppene, og jeg har meldt meg på listen!

Sv: Takk for tipset!

Written by Runemb 09.11.2011 20:50

Hiver meg på jeg og.

Toppar i Bergen

Written by mariusmeland 08.11.2011 22:28

Artig at fleire samlar på toppar i Bergen, inkludert dei med PF 50-100. Her finn ein alt frå toppar i høgfjellet (i Gullfjellsområdet) via skogkledde åsar til småtoppar nær sjøen. Det einaste som manglar er brekledde platå og stupbratte tindar, elles er vel det meste her. Dei som trur at Bergen berre består av sju fjell, har gått glipp av ein del!

Meld dykk gjerne på lista eg har oppretta med Bergen PF > 50 m og høgd > 100 m.o.h., det er plass til fleire her!