Smørhylla (27.01.2018)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Flystripa (300m)
Endpoint Flystripa (300m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Søre Smørhylla (871m) 27.01.2018
Visits of other PBEs Jutevatnet gapahuk (526m) 27.01.2018
Skitnesetervegen/E39 p-plass (300m) 27.01.2018

En langhelg på Sunnmøre måtte (nesten) føre til en liten fjelltur/skitur. Hadde svært begrenset med utstyr tilgjengelig (kun store langrennski), samt litt tidspress, og kunne dermed ikke bestige en høy topp. Valget falt naturlig på Smørhylla, da dette er en av toppene nærmest Sjøholt jeg ikke hadde besteget før.

Ca. 10 minutter etter turstart, på vei mot Måslia. Frostatinden (høyeste i Skodje kommune) rett frem.

"Trollbittet" på Ørskogfjellet, badet i sol. Det består av Trolltinden (venstre, 1170) og Ytstetinden (høyre, 1162)

Smørhylla ses for første gang når man nærmer seg Syltesætra. Det har snødd mye de siste dagene (30-40cm), men godt preparerte løyper gjorde turen frem til Jutevatnet rimelig problemfri.

Utsikt fra Måslia mot Landedalen og fjellene rundt. Det går to løyper frem til Jutevatnet, hvorav dette er den øverste (den nærmest Varguraksla). Den andre er noe flatere, og går gjennom Syltesætra. Den kan være å anbefale på skarpt/isete føre.

Fjellet begynner å nærme seg! Her fra 570moh., like etter Jutevatnet. Gikk frem til Jutevatnet på vel 40min, men brukte hele 80min fra Jutevatnet til topps, på kun 340 høydemeter. Hadde lange langrennski, og gikk i 40-50cm løssnø. Dette førte til mye sikksakk, og lavt tempo. Hadde verken feller eller stålkanter, så turen mellom Jutevatnet og Smørhylla var krevende (både oppover og nedover).

Oppe på platået. Toppområdet er rimelig flatt

Toppselfie med Romsdalsfjorden og Vikebukt i bakgrunnen. Toppen til høyre er Helsetnakken (674)

Utsikt mot bygda Tresfjord. Sandfjellet (1470) er høyest i Vestnes kommune, og kan ses litt til venstre for midten av bildet.

Utsikt nordøstover (samme motiv som på selfien).

Postkasse på toppen. Dessverre ingen vinterbok, men regner med at denne kommer rundt 1. mai.

Utsikt vestover. Dette er den retningen med best utsikt. Man kan blant annet se kommunetoppene i Sula og Giske: Vardane (776) og Storhornet (497)