En våt og kald avslutning i Meland (27.01.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Røyset
Endpoint Tveit
Ascents Røysetfjellet (259m) 27.01.2018
Storfjellet (185m) 27.01.2018

Røysetfjellet

Så var det klart for nok en tur på flere småtopper i Meland. Denne gangen skulle jeg gjøre meg ferdig med alle toppene i denne lille kommunen. Kjørte fra Bergen og direkte opp til Røyset, som skulle bli utgangspunktet for turen til Røysetfjellet. Hadde tidligere lest at dette var en tur hvor det ikke fantes sti. Man måtte bane sin egen vei gjennom kratt og skog. Så da var det bare å stålsette seg på det.

På toppen av Røysetfjellet

Parkerte ved et postkassestativ ved noen hus på Røyset, gikk over en inngjerding av steiner før jeg fulgte et jorde videre oppover. Sludd og nysnø gjorde det glatt oppover gresset. Lenger oppe møtte jeg på en flokk med sauer og vær. Stilige horn på noen av dem. De bare så på meg, og holdt trygg avstand i det jeg passerte dem. Gikk deretter over et lite byggefelt før jeg brøytet meg frem gjennom tett granskog. Det ble noen acrobatiske bevegelser under diverse greiner.

Hustrig vær i Meland

Kom omsider over tregrensen og fulgte ryggen opp til toppen. Her var det nysnø på bakken, sludd i luften og kraftig vind. Oppskriften på å bli nedkjølt. Jeg hadde ikke kledd meg for hustrig vær, så da jeg kom opp til toppvarden på Røysetfjellet, ble det et par kjappe bilder før jeg returnerte. Hadde fulgt en svak sti siste del av ryggen, men det var absolutt tydelige tegn på at dette ikke er den mest besøkte toppen i Meland. Jeg returnerte samme vei. Satte varmen på full guffe i bilen og kjørte videre mot neste mål.

Kart

Turdata
Distanse: 2 km
Høydemeter: 181 m
Tid tur/retur: 1 t

Storfjellet

Jeg parkerte på en P-plass utenfor et slags lokale ved en av anleggsveiene sør for Tveit. Det sluddet fremdeles godt. Mørket hadde også senket seg, så nå måtte jeg frem med hodelykten. Fulgte anleggsveien et lite stykke oppover. Været var så hustrig at jeg valgte å gå i isolasjonsjakke, goretex, hue og votter.

Typisk terreng på skogstopper.

Kom opp til et hus og skrådde mot vestre ut på et jorde. Det så ikke ut til at noen var hjemme, så jeg beholdt hodelykten på. Har som regel et prinsipp om å skru den av når jeg går gjennom eiendommen til folk.

Gjerdet over til skogen var selvsagt av typen piggtrå. I høyeste laget til at jeg kunne hoppe over. Valgte derfor å plassere en stokk inntil gjerde og kom meg fint over ved å trå på denne. Så fortsatte jeg inn i den bekmørke granskogen. Storfjellet er nok en knaus de fleste ikke bryr seg om, så her finnes heller ingen sti.

Toppen av Storfjellet
Fornøyd med å ha besteget alle toppene i Meland kommune.

Lenger inne bratnet det til. Oppover her var det bare mose, buskass, kratt, våt jord og enkelte felte trær. Karret meg oppover dette og kom ankom omsider toppunktet. Nå hadde jeg besteget alle toppene med PF over 100m i Meland kommune.

Fortsatte ned igjen samme vei, men tok en annen avstikker inn til huset lenger nede, og slapp dermed å styre med piggtrå-gjerdet. Kjørte nå tilbake til Frekhaug, ladet bilen og fortsatte mot Bergen.