Travers Svartetindane til Blåfjellnibba (27.01.2018)  6

Svartetindane sør for (1,304m) 27.01.2018 09:03
Vatnedalsegga (1,420m) 27.01.2018 09:03
Vatnedalsegga Nordøst (1,372m) 27.01.2018 09:03

Logistikk: Oppmøte til 0730-ferja fra Magerholm. Kjørte deretter kjempesakte til Strandadalen bak rektoren, som lagde kø. Slapp av folk og utstyr på Emdalen. Kjørte opp og satte igjen to biler på parkeringa øverst i Strandadalen. Kjørte ned igjen til Emdalen og startet å gå.

Med på tur: Jon, Solveig, rektoren (aka Lukken (Ole André Lukkedal)), Odd Arne, Johnny og Eivind.

Føre/vær: 30-40 cm nysnø type lett i østsidene. Noe mer vindpåvirket i mange andre himmelretninger. Faregrad 3. Kaldt og crispt vintervær med noe vind på toppene.

Først over jordet til den veldig hyggelige bonden som kom ut for å brøyte opp parkering til oss praktisk talt inne på tunet hans.
Oddis speider oppover mot starten på ryggen over Emdalstindane. Mye sprekt terreng på den ryggen. Må gås.
Johnny tok brøyteansvar innover Emdalsdalen. Rektoren lager ungdommelige ablegøyer bakerst (der mange vil hevde at han trives best når snøen er dyp).
Svartetindane, dagens første topp oppe til høyre, sør for Svartetindane 1304 og Blåfjellnibba bakerst.
Sola har sneket seg over fjella, snøen er god og stemninga tilsvarende.
Rektoren har tatt ut sikkerhetsavstand da det gikk rykter bakover i rekka om at det skulle kjøres rulle i front. Johnny har fått på shades og jakke 2 av 5.
Bergführer Maridal tar ansvar bortetter ryggen mot Svartetindene. Ryggen er for øvrig veldig fin med noen litt smalere og brattere partier når man nærmer seg toppen.
Rektoren med trygg avstand til sportråkkerne lengre oppe på ryggen.
"Jeg tror jeg må justere hanskene litt. Bare gå forbi du, Jørn."
Bergführeren mater på.
Rektorn på topp 1 av Svartetindane (bakerst). Bildet tatt fra hovedtoppen.
Fra Svartetindane er det slakt og fint videre til topp 1304. Vi tok riktignok på stegjern de siste 50 meterne opp til toppen, da det var klink hardt og litt ugunstig med en utglidning. Topp 1372 og Vatnedalsegga til høyre for 1304.
Samling på topp 1304. Alle på plass minus rektoren, som hadde stegjernskrøll ettersom jønna stod i alpemodus.
Johnny har rykket. Blåfjellnibba, topp 1372 og Vatnedalsegga nærmer seg.
Oddis og kjente sunnmørsfjell.
Topp 1372 (rett frem) hadde en overraskende sprek profil. Dette var for så vidt gjennomgangsmelodien for fjellrekka vil fulgte. Mye artigere terreng enn kartet kunne tilsi.
Emdalstindene.
Snøeggen opp mot 1372
Siste del av ryggen opp til1372. Enkelt terreng, men skia måtte av.
Nedkjøringa østover fra Vatnedalsegga. Bare litt over 200 høydemeter, men for en snø!
Jon
De siste 300 høydemeterne opp til Blåfjellnibba ble litt monotone da vi for første gang på turen måtte gå med nesen inn i en stor bred flanke uten noe særlig å feste blikket på. De fleste kjente det litt her, men alle kom seg opp med æra i behold.
Samling av troppene like under toppen.
Nedkjøringa fra Blåfjellnibba ble en høydare med supersnø hele veien ned til bilen. Eneste demper på gleden var litt flatt lys.
Rektoren har fått sving på smalskia.

Fornøyelig lesning

Written by Affen 28.01.2018 20:21

...fra noe som ser ut til å ha vert en storslagen tur!

Skal heller hjelpe rektoren med å holde tempoet nede ved en annen anledning :-)

Terningkast 6

Written by oddis 28.01.2018 14:52

For turrapporten :)

Må si nedkjøringene fra de to siste toppene var flott. Terrenget ned fra Blåfjellnibba var storslagent og med så utrolig mange muligheter.

Presisering

Written by Lukken 28.01.2018 14:01

Viktig at nokon tar ansvar for at gruppens alphahanner får skinne fremst � Tar sterk sjølvkritikk for stegjernskrøll og synd turen ikkje var lenger i slikt flott terreng � Flotte bilder og tur��

Sv: Presisering

Written by j_snorre 28.01.2018 14:17

Den største alphahannen av de alle fikk om ikke annet æren av bli avbildet på turens eneste brukbare skikjøringsbilde!

Artig rapport med god stemning

Written by ArntO 28.01.2018 00:02

Du bør invitere til en felles tur en snart. Vore artig og truffe de der peakbookianarane (ihuga) på sørsiden snart!

Sv: Artig rapport med god stem

Written by oddis 28.01.2018 14:45

Sannheten er vel at vi frykter thights-gjengen fra Molde :)

Der jeg møter veggen vil jeg tro dere såvidt er ferdig med oppvarmingen :)

Hadde vært kjekt med en tur på Storgruvpiken i vinter- eller påskeferien.