Meland: Orrsåta (26.01.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Orrsåta (163m) 26.01.2018 12:18
Visits of other PBEs Holsberget (140m) 26.01.2018 11:40

Det ble den første registrerte turen til denne skogstoppen. Har sett at den har stått med 0 bestigninger i lang tid, og det er for meg et dårlig tegn angående fremkommelighet. Tenkte først å prøve fra syd men ombestemte meg og kjørte inn i nytt boligfelt fra nord siden. Satset på at der er det større mulighet for å finne sti. Snakket med en hyggelig dame og hun kunne fortelle at det nylig er ryddet sti med turskilt og merking til Orrsåta. Fant lett sti-start med turskilt og la i veg innover i skogen. God sti og godt merket med hvite bånd. Kom først opp på et utsiktspunkt Holsberget der det er postkasse med bok.

Stistart helt syd i nytt boligfelt
Holsberget utsiktspunkt, postkasse med bok

</imageslider>
Videre innover skogen, måtte gjennom et felt med stor rot-veltet skog til jeg kom opp på en åpen flate med trig.punkt 158 og stikryss med nytt turskilt Orrsåta 163. Det stemmer ikke helt, toppen ligger lengre syd.

Trig.punkt 158 med turskilt
Stikryss ved Trig.punkt 158

</gallery>
Videre sydover, jeg fulgte blå merket sti på skilt. Stien gikk ikke opp på selve toppen men fortsatte sydover. Jeg tok av rett vest for toppen og gjennom et gammel rotveltet felt og opp på toppen. Her var det noen gamle jernstenger i fjell, ellers ingen markering å se. Ingen utsikt.

Toppen  Orrasåta 165,3
Toppen Orrasåta 165,3

</imageslider>
Snudde her og tok meg tilbake til stikrysset og tok nå stien mot øst tilbake til boligfeltet på Holmemarka. Denne stien gikk gjennom grov granskog hele veien, dette så ut som en eldre sti som fulgte en gammel stein gard lengre nede.

En variert skogstur som overrasket positivt. Kan anbefales.