Far og datter på Toåsen i Nesodden (24.01.2018)

Written by Stigun GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Toåsen (215m) 24.01.2018 14:30

Kjøretur over fjellet med henger for å hjelpe datter og svigersønn med flytting. Utfordrende ferd i Oslo by med bil med henger, hålkeføre, GPS med tvetydige kjøreruter og endret trafikkmønster etter et par år med MDG-regime... Inntil tilstrekkelig "bærekraft" var på plass senere på ettermiddagen var det imidlertid en "luke" for besøk til en kommunetopp eller to, og gledelig nok slo datter Sarah følge. Mildværet hadde siste døgnet feid inn over sørlige Østlandet, og all snøen som hadde falt i det siste, var, i alle fall i lavere strøk, i en definitiv transformasjonsfase. Tenkte det var minst snø og best progresjon i smelteprosessen i kystnære områder, og tok derfor sikte på Toåsen, kommunetopp i Nesodden. Været hadde snudd til det verre etter brukbare forhold på formiddagen, og på vei nordover Nesoddtangen på svingete veier striregnet det. Parkering ved ungdomsskole nær stistart for Toåsen, heldigvis var skogsbilveien til å begynne med godt opptråkket og relativt lettgått. Litt lenger øst svingte vi av skogsbilveien til venstre og fulgte en langrennstrase som også var rimelig lettgått. Vi hadde truffet en enslig turgåer som mente det "kanskje" gikk skispor/tråkk opp til masten på Toåsen. Det gjorde det ikke.. Da vi ankom myrområde vest for toppen så vi at langrennstraseen fortsatte i nordlig retning mens tårnet på Toåsen materialiserte seg gjennom tåken 400 meter lenger øst. Det ble, kort fortalt; en lett strabasiøs etappe med tråkk i knedyp snø, på slutten opp og ned over småbratte kneiker.

En aldri så liten seier under dagens forhold..
Over myra..

Det blåste overraskende kraftig på toppen, og vi snudde med en gang ned igjen i egne spor, da vi ikke kunne se andre spor. Motivasjonen for evt flere (enklere) kommunetopper i nærheten hadde falt betraktelig i griseværet, og relativt gjennomvåte kjørte vi tilbake til Oslo, etter en tross alt forfriskende tur. Det oppfordres ikke å følge vårt track uansett årstid..

Ja, en aldri så liten

Written by Stigun 25.01.2018 08:39

avstikker samtidig med flyttehjelp til datter og svigersønn. Nesodden viste seg forøvrig fra sin antatt verste side; med regn, vind og tildels knedyp våt snø. Dårlig timing med lavtrykk og tøvær denne gangen..

Sv: Ja, en aldri så liten

Written by Osten 25.01.2018 19:59

Jeg tror aldri det har vært så mye snø på Nesodden. Forrige uke var det supre skiforhold. Nesodden er fint, med masse turmuligheter, føtter, ski, og sykkel. Kyststti og kajakk :-)

• +

Sv: Sv: Ja, en aldri så liten

Written by Stigun 26.01.2018 16:14

I hjemkommunen

Written by Osten 24.01.2018 22:52

Er du på besøk i hjemkommunen min?