Store Blåmann (20.01.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Slettneset
Ascents Store Blåmann (1,044m) 20.01.2018

Det ble en strålende dag for å gå en stegjerntur til Store Blåmann i lag med Martine og Mathilde. Jeg var mest spent på hvordan alle klyvepartier kom til å bli under hardt og isete underlag som jeg hadde opplevd på Buren forrige helg. Men, med unntak av noen korte traverser på bratt og glatt snø og litt snøklyving/klatring akkurat før vi kom opp på toppen (her var det veldig kjekt å ha med to isøkser!), var resten av turen en ganske enkel vinterfottur. Alt var godt dekt av snø (type bærende skare eller hard fokksnø) som gjorde at alle klyvepartiene ikke var tilstede! Turen ble enda finere da sola tittet frem etter to måneder på ferie, noe som var både flott og vondt siden det var en sur motvind hver gang jeg snudde hodet for å se mot sola. Pga det kalde været tok vi bare noen få bilder på toppen før vi begynte turen nedover.

Takk for en nydelig soltur Martine og Mathilde!

Skare fra bilen og helt til topps
Mathilde begynner den første traversen
Sola begynner å titte frem da vi nærmer oss ca. halvveis
Vanligvis er det litt klyving her om sommeren. Nå er det bare en enkel snøbakke
Martine på vei opp mot det korte partiet med snøklyving/klatring
Det ble en god mer isete og brattere på slutten
På toppen!
Mathilde kommer opp
Damelaget er svært fornøyd med turen!
Siste travers nedover
Lettgått terreng for å avslutte turen