Vintertravers av Hyrningane (20.01.2018)  5

Messingeheida (926m) 20.01.2018 12:26
Hyningane (1,018m) 20.01.2018 13:51
Visits of other PBEs Liadalen p-plass (280m) 20.01.2018 10:12

Etter noen uker med mye vind og lite snøfall er skiføret i fjellet så som så, med knallhard fokksnø og innslag av speilskare stort sett overalt over tregrensa. Med andre ord ypperlige forhold for eggtraverser, og det var også det vi skulle ut på i dag. Nærmere bestemt traversen av Messingeheida og Hyrningane ved Liadalen. Denne ryggen/eggen gir fin rangling og gås en del på sommeren, men fortjener også besøk vinterstid. Spesielt siden ryggen har mange alternative nedkjøringer som kan gi god skikjøring.

Det var tråkket spor inn til Liasetra.Tydeligvis mye folk som går inn hit til fots vinterstid også. På bildet smiler Dina og Øystein bredt, til tross for at de akkurat har skjønt at det er 4 kilometer innmarsj, og ikke 1.
Ryggen over Messingeheida og Hyrningane ser litt tam ut fra Liadalen, men den endrer karakter når man kommer rundt i nordsida.
Jeg hadde ikke vært på Tverrfjellet (midt i bildet), og slengte fra meg sekken og gikk en tur bortom der mens de andre begynte på oppstigninga til ryggen til Messingeheida.
Messingheida og Hyrningane sett fra Tverrfjellet.
Snill start på ryggen til Messingheida.
Snill start på ryggen til Messingeheida, men flott terreng.
På Messingeheida. Hyrningane sees rett frem. Vi gikk snørenna som sees til venstre for eggen.
Flere smale passasjer og lette klyvepunkt på eggen ned fra Messingeheida.
For å komme inn i renna opp mot Hyrningane måtte vi traverser et relativt bratt snøfelt. Grei skuring på snøen som lå der i dag, men tunga måtte holdes rett i munnen da et fall ville endt opp nede i dalen.
Renna opp mot Hyrningane var jevnt bratt, med en passasje litt over midtveis på ca 60 grader.
Jeg hadde forventet at det skulle være lett terreng til toppen da vi var ferdig med renna, men her var det rett ut på en sylkvass snøegg på ca 30 meter.
Dina topper ut med den flotte eggen på Messingheida bak.
Vi syntes eggen så så skarp ut at vi valgte å ta fram tauet. Greit for psyken, men det var ikke mye rart å sikre i.
Øystein på Hyrningane med Eggja bak.
Eggen videre mot Eggja viste seg å være skarpere enn forventet og så ut til å ha enkelte litt mer krevende opptak enn tidligere på turen. Vi var litt i tvil om hvor krevende det kunne bli, og jeg tok derfor en liten inspeksjonsrunde bortetter det første partiet. Her var eggen stort sett så smal at det føltes tryggest å sitte på skrevs flere steder. Det så for såvidt overkommelig ut videre også, men tauet hadde nok måttet blitt tatt frem igjen. Ettersom vi var godt fornøyd med turen allerede, og Svenskedalen så ut som den kunne gi ok skikjøring fra toppen av Hyrningane, bestemte vi oss for å droppe resten av eggen.
Nedkjøringa var preget av knallhard snø, men hadde faktisk innslag av ok føre i skogen (som riktignok ble noe tett mot slutten).

Fin og inspirerande tur!

Written by miles 05.08.2018 10:47

Eg har vakse opp ved denne dalen (truleg der de parkerte), men denne ruta har eg ikkje tenkt på som vinterrute før! Forøvrig, dei lokale namna på fjella de gjekk er Blåfjellet (fremst, 925 moh) og Stabben (1018 moh). Hynningane er lite brukt, og då som samlenamn på begge fjella. Messingeheida er truleg brukt frå Skorgedalssida, då sida mellom dei to toppane blenker som messing (iallefall utan snø...)

Missing title

Written by furreti 01.02.2018 16:34

Eggen så kul ut! Alltid morro å ende opp i akkurat farbart terreng.

Missing title

Written by furreti 01.02.2018 16:22

Fin eksponering!

Sv:

Written by j_snorre 01.02.2018 16:32

Fin eksponering av området, eller generelt fin eksponering (for diverse bratter og annet uhumsk)? ;)