Vasstindbu, Vasstinden og Kalvgjeltind (13.01.2018)  5

Written by henningtomren (Henning Eik Tomren)

Ascents Kalvgjeltinden (1,276m) 13.01.2018
Sør for Kalvgjeltinden (1,230m) 13.01.2018
Vasstindan nordtoppen (1,378m) 13.01.2018
Visits of other PBEs Vasstindbu (1,190m) 13.01.2018

Overnattingstur til Vasstindbu. Joar hadde flydd inn fra Bergen fredagskveld, og værmeldingen hadde vist strålende sol hele uken. På mirakuløst vis så værmeldingen også ut til å stemme! Søndag var det imidlertid meldt opp mot storm i fjellet, så vi bestemte oss for å gå på Vasstindan (1378) på lørdag, ned til Vasstindbu og kulan' der til søndag før vi gikk tilbake over Kalvgjeltind og ned igjen til Vistdalsheia.

Oppturen gikk gjennom Vistdalen, forbi setrene og opp skaret til Vasstindbu. Her tømte vi sekkene, gjorde klart opptenningsved og tråkket opp ryggen til Vasstindan. Knallhardt føre, men det gikk fint med skarejern i de bratteste hellingene. Siste del opp ryggen tok jeg av meg skiene og festet de på sekken. Retur samme vei (med skiene på beina, riktignok).

Trivelig kveld på hytta med god mat og litt for iite øl. Natt til søndag røsket vinden bra i veggene, og inne-temperaturen sank fra rundt 30grader da vi la oss til 6-7 grader da vi våknet. Søndagsmorgen ryddet vi etter oss, tok oppvasken, skrev i hytteboka, låste døra og tuslet de få høydemeterne over Sørlige Kalvgjeltind og deretter over Kalvgjeltinden. Her var det hardt og avblåst, og eggen var skarpere enn jeg husket fra forrige tur her, men det ga ikke store problemer. Føret ned igjen var knallhardt og vindherjet. I skogen fikk vi smake på deilig gjennomslagsføre.