Storegrønut Sørøst - Rollag, 264/404 (14.01.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Storegrønut Sørøst (1,289m) 14.01.2018
Visits of other PBEs Parkering Veggli skisenter (976m) 14.01.2018

Kom fra Borgsjåbrotet og fra Rv 40 fulgte vi skilt mot Veggeli skisenter og veggelil fjellstuer. Dette var bomvei, 60 kroner som kan betales med kort. Vi overnattet i en leilighet på veggeli fjellstuer. Neste morgen var vi klare for tur selv om værmeldinge sa tåke 10 minus og 9 m/s. Tåka lå tykk i dag også, virket til og med å være dårligere sikt enn dagen før. I følge vertskapet på Veggeli fjellstuer så var det ikke kjørt opp noen løyper i mot Slepeskardet i helga da løypekjørene ikke ville kjøre i den tykke tåka. Vi lot oss ikke stoppe av dårlig vær og kjørte den siste biten opp til Parkering Veggli skisenter der vi parkerte. Like ved veien inn til skisenteret starter de oppkjørte løypene og skiltet mot blant annet mot Slepeskaret, men i dag var det bare spor opp den første kneika, det var noen som holdt på å gjøre klar til kiting på flatene der, men sikten var dårlig så tror ikke det ble så mye kiting på de. Vi matte frem med gps og gå på den resten av turen for sikten var ca 50 meter og veldig flatt lys i dag også så helt umulig å se om det går oppover eller nedover eller hvor bratt det er. Ikke så lett å finne beste ruten opp når det ikke er sikt, men vi fant frem til den store varden på Støregrønut SØ, kommunetoppen. Den opprinnelige planen var å gå til høyeste punktet også, men det lå over 800 meter unna i luftlinje, og det blåste surt på toppen og var null utsikt, så vi bestemte oss for å snu der og gå samme vei tilbake. Brukte 1,5 time til toppen. Fikk vinden i fleisen på vei ned og med det dårlige lyset måtte vi ta det veldig med ro, men ble noen knall og fall for det. Totalt to timer og 40 minutt på tur. Ingrid var med.

Her starter vanligvis oppkjørte løyper
Varden på toppen av Storegrønut sø

Respekt for de to siste ...

Written by knutsverre 16.01.2018 16:27

K-toppene dine, Solveig. Ingen lett match i slikt januarvær, men skal si at du starter godt på det nye året!