Brunstadhornet (13.01.2018)  5

Written by j_snorre GSM

Ascents Brunstadhornet (1,527m) 13.01.2018 14:15
Visits of other PBEs Velleseter (395m) 13.01.2018 09:52

I dag skulle omsider Brunstadhornet til pers. Toppen ruver godt når man kommer kjørende fra Sykkylven mot Stranda, og grunnen til at den har fått stå i fred de 7 første årene på Sunnmøre er kanskje først og fremst den litt lange innmarsjen sammenliknet med mange av de andre toppene i området. Dagens turfølge (som det viste seg skulle tynnes noe ut underveis) bestod av Bernt, Robert og Vegard. Vi hadde små forhåpninger om å finne bra snø ettersom det var over en uke siden forrige snøfall og det hadde vært mange dager med mye vind i fjellet. Været var det derimot lite å si på, med 6 minusgrader og sol fra tilnærmet skyfri himmel.

Robert la avgårde i godt tempo fra parkeringa. Brunstadhornet bak til venstre.
Velleseterhytta og den lekre Velleseterrenna sentralt i bildet.
 Splitboardkompaniet
Vindpakka snø og skare fra Vellesetra og opp Gullmorbrekka. Sola holdt seg bak fjellrekka, og muligens var det derfor, og ikke pga gnagsåret, at Bernt allerede hadde snudd?
Fine pinakler og renneformasjoner langs ryggen som går opp mot Brunstadhornet.
Robert har sikta seg inn i retning Brekketindene.
Sørvestflanken på Brunstadhornet. Det er mulig å entre den de fleste steder langs ryggen inkl. direkte fra toppunktet. Aldri spesielt bratt og med mye artig terreng. Vi kjørte ei linje ca midt i sida.
Gullmorhornet
Nokså brukbar utsikt sørover sett fra sørøstryggen. Strikkmotoren (og motivasjonen) til Robert hadde her fått nok av kartongsnø og glipptak oppover ryggen, og dermed var vi to.
Øvre del av toppflanken sett fra fortoppen.
Mellom fortoppen og hovedtoppen er det et bratt skar. Dette omgås enklest via en hylle i sørsida og ved å klyve ned hjørnet som sees midt i bildet.
Saurdalsnibba sett fra skaret mellom toppene.
Sørvestflanken sett fra skaret.
Dalmannshornet
Vegard på de siste meterne mot toppen. Terrenget fra skaret er enkelt.