Turer til tre kommunetopper på Nord-Jæren (11.01.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Ullandhaug p-plass (105m)
Endpoint Tinghaug p-lomme (90m)
Ascents Ullandhaugtårnet (139m) 11.01.2018
Kjerrberget (101m) 11.01.2018 09:00
Tinghaug (102m) 11.01.2018 09:00
Visits of other PBEs Kjerrberget - vei og sti fra sør (40m) 11.01.2018 09:00
Kjerrberget adkomst (55m) 11.01.2018 09:00
Stavanger (0m) 11.01.2018 09:00
Tinghaug p-lomme (90m) 11.01.2018 09:00
Ullandhaug p-plass (105m) 11.01.2018 09:00

Hadde tenkt meg ut noen enkle kommunetopper i og rundt Stavanger på formiddagen. Det hadde regnet i Stavanger sentrum kvelden før, og jeg var spent på hvor høyt snøgrensen lå, og hvor mye som evt. hadde kommet.

Ullandhaug

Etter frokost på hotellet kjørte jeg i retning Ullandhaug, som er Stavangers høyeste punkt. Største utfordring med dagens "småtopper" var å lokalisere dem i det urbane landskapet, men med Peakbook og bilens GPS gikk det som en lek. Et par cm nysnø oppå stedvis isglasur på Ullandhaug. Parkerte på p-plass Ullandhaug, god plass som ventelig så tidlig på en grå dag i Sørvestlandets hovedstad. Spaserte bakken opp mot det ruvende tårnet i ennå grålysning. Høyeste punkt ved stor rund stein på sørsiden av tårnet.
Turdata Ullandhaug: Distanse: 0,7 km. Høydemeter: 46 m. Turvarighet: 12 min

Stor stein ved Ullandhaug høyeste punkt

Videre kjøring mot

Kjerrberget

Ikke spør meg om veien til det høyeste punktet i Sola kommune; "damen" på GPSen ledet meg greit til en innkjørsel rett sør for Kjerrberget p-lomme. Innkjørselen til denne var stengt av, så jeg tok bena fatt på islagt vei som etter vel 100 meter gikk over i sti på østsiden av Kjerrberget. Den ikke altfor tydelige stien slynget seg oppover i kjerr av hassel, eik og stedvis kristtorn, til nordsiden av Kjerrberget, småbratt på slutten. Flott utsikt over det flate terrenget på Nord-Jæren, med Nordsjøen helt ytterst.
Har lagt inn GPS-spor til Kjerrberget siden denne var den eneste av disse toppene der veien ikke umiddelbart "sa seg selv".
Turdata Kjerrberget: Distanse 0,8 km. Høydemeter: 74 m. Turvarighet: 21 min

Kjerrberget fra sør. Barnehage på ve side av grusveien
Utsyn mot nordøst. Ullandhaug midthorisont.

Tinghaug

Etter kronglete kjøring i relativt tettbygd jordbrukslandskap ankom jeg p-lomme for Tinghaug, som er kommunetopp i Klepp kommune, og samtidig må være en av landets enkleste kommunetopper å "bestige". Tinghaug er også en viktig historisk/arkeologisk lokalitet. Tinghaug var tingsted i jernalderen, og det er gjort funn av flere gjenstander som knytter stedet til yngre jernalder. På vei bort til toppen passerer man også en stor 20 m vid og 2-3 m høy gravhaug hvor det også er gjort viktige arkeologiske funn. Vid utsikt over "Låg-Jæren" som man kunne lese at denne flate, lavtliggende delen av Jæren også kalles.
Turdata Tinghaug: Distanse 0,7 km. Høydemeter 32 m. Turvarighet 24 min.

Bauta. Klepp sin kommunetopp i bakgrunnen.
Utsikt mot vest. Jærstrender og Nordsjøen i det fjerne.

Et par alternativer

Written by Snilen 13.01.2018 11:35

Vetan i nye Færder kommune har bilvei til topps. Nerder kryper under gjerdet til masten, så om man på død og liv må trosse skilting og gjerder, er det en mindre utfordring her. Boknafjellet i Bokn har også bilvei til topps. Mange av oss har kjørt helt opp der, men det kan visstnok forekomme at veien er låst med bom, så her er et usikkerhetsmoment. Og det er flere topper med bilvei til topps, men med låste bommer.

Sv: Et par alternativer

Written by Stigun 13.01.2018 15:16

Hehe; artig diskusjon. Var på Boknafjellet 9. januar, der var det resolutt sperret, så denne ramler atskillige plasser nedover "letthetslisten", i all fall ift status pr januar 2018 :-)

Sv: Et par alternativer

Written by morsor 13.01.2018 17:35

Tynset må også nevnes. Biltopp. Men krever at man har god bil og det er 1100 høydemetre bak rattet.

Takk for bekreftende

Written by Stigun 13.01.2018 10:29

opplysning om Tinghaug som letteste K-topp i kongeriket; Morten. Men, dette nå bekreftede faktum lå jo "snublende nær" i dobbelt forstand.. En middels god mellomdistanseløper hadde utvilsomt klart "toppen" tur-retur på godt under 2 minutter; da selvsagt uten arkeologiske stopp underveis :-)

Klepp ER lettest i Norge

Written by morsor 13.01.2018 04:57

Det har pionerene Lund/Innerdal konstatert i et foredrag holdt på Leirvassbu for noen år siden.