Ettermiddagstur til kommunetopper Rennesøy og Randaberg (10.01.2018)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme Hodne (90m)
Endpoint P-lomme Randebergveien 29 (58m)
Ascents Signalhaugen (75m) 10.01.2018 14:09
Rennesøyhornet (233m) 10.01.2018 14:33
Visits of other PBEs Hodne parkeringslomme (90m) 10.01.2018 14:12

Hodnafjellet Rennesøy:

På Peakbook angitt 2 parkeringssteder for Hodnafjellet. Jeg valgte, i all troskyldighet, det nærmeste som ga kortest tur. Parkerte i lomme nedenfor stor gård og fulgte veien et lite stykke før jeg fulgte krøttersti sørover parallelt med østflanken av fjellet før jeg etterhvert vek av 90 gr mot høyre og stiløst i enkelt terreng rett mot fjellet fra sørøstlig kant. Flott utsikt særlig mellom 90-150 gr. Dette hadde også folk funnet ut før; et infoskilt opplyste om at det hadde vært en bygdeborg her i eldre jernalder.

Utsikt mot sør, bl.a. mot Stavanger
Utsikt østover Boknafjorden
Lokalstrategisk punkt i eldre tider..

Ned igjen samme vei, måtte passe meg for å unngå å tråkke i tildels fersk husdyrmøkk på nevnte krøttersti. Nesten nede kom det en mann på firhjuling bakfra og opp på siden av meg. Han spurte om jeg hadde gått meg vill, men jeg sa som sant var at jeg visste godt hvor jeg var og hadde nettopp vært på Hodnafjellet. Han opplyste meg videre om at dette ikke var stien til Hodnafjellet, og det skinte klart igjennom at dette ikke var bra. Jeg beklaget min overtredelse, hvorpå mannen, som trolig var bonden selv, uttalte "det var nå for sent nå".
Vet ennå ikke helt hva jeg gjorde som fremtvang et "avskjæringsoppdrag" med firhjuling; vi var i begynnelsen av januar og gresset var gult og vissent og ikke var jeg i nærheten av noen beitedyr heller. Evt. andre med planer om å "bestige" Hodnafjellet fra Hodne er herved advart; grunneier foretrekker helt tydelig at man bruker opptråkket sti med stistart lenger nordøst...

Turdata Hodnafjellet: Turlengde 2,0 km. Stigning 155 m. Turvarighet 48 min

Signalhaugen Randaberg

Etter Hodnafjellet inn på E39 og gjennom imponerende undersjøiske tunneler("Rennfast") til Randaberg, hvor jeg tok av og kjørte mot Randebergvegen, hvor jeg parkerte nordvest for Signalhaugen i en veikant. Gjennom et gårdstun og fulgte vei i retning Signalhaugen. Uten å ha tatt skrekken etter "irettesettelsen" fra forrige topp krysset jeg et jorde rett nordvest for toppen(i vekstsesongen trolig lurest å følge kjerrevei som svinger mot venstre her og klyve over gjerde litt lenger øst.) Heldigvis ingen grunneiere som så det nødvendig å markere eiendomsrett her, dessuten er angitt turskilt ved start på veien hvor jeg startet å gå.

Signalhaugen; ikke direkte høyalpint..