Bandåsen - Høyest i Finnøy (10.01.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Bandåsen (513m) 10.01.2018 12:15
Visits of other PBEs Seltveit parkeringsplass (250m) 10.01.2018 11:45
Fant ut, kjørende sørover på E39(eller egentlig på fergen Arsvågen-Mortavika), at jeg ville kunne treffe ganske bra på ferge fra Judaberg ift en kjapp tur på kommunetoppen i Finnøy; Bandåsen. Ferge gikk kl 1045 og det så ut til å være kort kjøretur fram til parkeringen på Seltveit ved stistart vest for toppen, så jeg tok sikte på å rekke neste ferge tilbake som gikk kl 1300. Fergen deretter gikk ikke før 1645, så her måtte alt klaffe..Men; kjøreturen til Seltveit tok klart lengre tid enn min stramme tidsplan hadde forutsatt, og jeg innså ved start på turen at jeg både hadde og kom til å få; hastverk! Isete og hardt fra parkeringen av, så brodder ble satt på med en gang. Prøvde å holde et jevnt tempo oppover, mine helsebegrensninger tatt i betraktning, og klarte å lokalisere stien hele veien opp. Lite snø, faktisk nesten helt bart, selv i toppområdet, så her hadde det tydeligvis vært mildt i det siste. Fin utsikt og fint lys, særlig i sør/sørvestlig retning. Knipset et par toppbilder og så bar det nedover, nå kom broddene virkelig til sin rett. Hadde satt kl 12.35 som limit til å være nede ved bilen, og det holdt på minuttet.
Fra toppvarde Bandåsen med utsikt sørover

Heldigvis ingen hindringer på kjøreturen tilbake til fergeleiet, og hadde faktisk tid til å spise skiver med røkelaks før jeg kjørte ombord i ferge, godt fornøyd med både tur og turlogistikk, og helseplager som var både lette og forsvant relativt fort etter denne for meg litt i overkant raske bestigningen.