Boknafjellet (09.01.2018)  5

Written by Stigun GSM

Start point Boknafjellet bom (120m)
Endpoint Samme (120m)
Ascents Boknafjellet (293m) 09.01.2018 15:00
Visits of other PBEs Haugesund (0m) 09.01.2018 14:29
Boknafjellet bom (120m) 09.01.2018 14:29

Etter korte, enkle turer til kommunetopper Haugesund og Karmøy kjørte jeg sørover mot det iøynefallende Boknafjellet som jeg hadde sett tydelig fra dagens to første topper. Ved ankomst start på veien som snor seg oppover til toppen og de tekniske installasjonene rundt toppunktet, hvis flere har besteget sittende i to- og firehjulstrekkere; var veien resolutt stengt. I meget rolig tempo ruslet jeg oppover veien; over tregrensen eksponert for en relativt kraftig kald vind fra østsørøst. Solen var på vei ned i sørvest og jeg fikk for meg at jeg ville få med meg solnedgangen. Men DET tok sin tid; ikke bare var jeg lenger syd enn Bergen, og på et relativt høyt fjell; men dagene hadde også blitt lengre nå 2. uken i januar.

Utsikt øst, bl.a med Kårstø

I nesten en time ble jeg værende i toppområdet, forsøkte å finne le på vestsiden, men etterhvert ble det kaldt; virkelig kaldt, og selv ikke vandring opp og ned i vestflanken hjalp noe særlig.

Utsikt nord

For å unngå hypotermi og tilhørende komplikasjoner startet jeg nedturen før solen gikk i havet; voldsomt spektakulært ble det ikke, det sørget et skylag i vest for. Begynte å tine litt opp da jeg kom i le i skogholtet nesten nede ved bilen, men alt av varme måtte til i bilen får å få meg noenlunde normoterm igjen. Boknafjellet i pent vær er definitivt en av de bedre kommunetoppene i Rogaland.

(Nesten)solnedgang; pano. Omrisset av Karmøy kan anes.