Klatretur over Store Rauddalseggje (13.07.2013)

Written by tormodhg (Tormod Grue)

Ascents Store Rauddalseggje (2,168m) 13.07.2013

Vi kom innover fra Leirvassbu natten før med stjerneklar himmel og to fullpakkede sekker. Det ble en tung affere med utstyr og mat for 8 dager, så vi slo opp camp ved foten av Rauddalseggje, rundt 01.30. Fjellet reiste seg kvasst opp fra dalen, og vi så fram til en fin tur over dagen etter.

Morgenen etter var det spådd tett tåke fra 1700 m.o.h så vi sov til kl 1100. Det var begynt å lysne så vi gjorde oss klare for dagens mål, å klatre Store Rauddalseggje.

Turen opp mot eggen på 2000m gikk raskt med et par luftige klyvepunkter. Dagens første matpause ble tatt litt nedenfor markert hammer på ca 6-7 meter. Vi tenkte først å klatre over
, men fant en enkel rute til høyre langs en ca 1 m bred hylle.

Herfra var det opp et skar med mye løst, vanskelig å unngå å løsne stein!
Vi nærmet oss eggen og satte første stand ca 4 m nedenfor ryggen i et parti med mye store blokker og sva.

Spoiler alert! Her kommer endel beta for klatringen..

Herfra begynte vi klatringen. Først forserte jeg mot ventre for å enkelt komme opp på ryggen. Her var det luftig med en gang. Synd GoProen hadde problemer som vi ikke oppdaget før på toppen (kameraet filmet kun i 1 min av gangen). Etter bare 4 høydemeter begynte første opptak ca grad 4. Lite fottak og mange hundre meter ned på venstre side, godt jeg hadde på klatresko! Ble endel armbruk i de første meterene som gikk i rundt 70-80 graders helning. Fant endel gode kam-plasseringer, men hadde bare 5 så da tok det tid for å finne plass til kilene. Første pitch endte på ca 35 meter opp til en markert hylle under en litt overhengende kampestein. Dette var den mest tekniske og eksponerte delen av klatringen, men godt sikret.
Siste delen av pitchen gikk opp et litt rotete dieder.
Brukte en rød kam(grønn funker også) og slynge på stand.

Neste pitch var bare 8-10 meter klatring og delvis dårlig sikret. Begynte med å forsere den overhengende steinen under og til høyre. Dette var et eksponert parti med stor fare for faktor 2 fall. Likevel gode tak og raskt unnagjort. Vi sjekket ikke rundt ventre kant.
Herfra fulgte jeg et svakt dieder i slakt terreng i noen meter før bratt svaklatring de siste metrene opp mot en stor hylle uten gode håndtak eller muligheter for å sette noe (hadde ikke med noen små kammer). Likevel bare et opptak på 2 m.

Satte stand på dette platået og tok en god pause. Vinden begynte å ta her oppe så det ble av med klatreutstyret og på med mer klær. Sola skinte fram og vi fikk god utsikt over hele jotunheimen. Snøen lå fortsatt mange steder som en tydelig kan se her. Bildet viser utsikten mot Skardalen og Skardalseggje.

Videre ble klatringen mer rotete og gjennom et par trange passasjer forbi noen mellomstore løse steiner. Her er det viktig å passe på taubanen. Klatringen gikk litt frem og tilbake, og det var endel snø og is her oppe.

Etter jeg passerte der bilde ble tatt fikk tauet en skikkelig 90 grader sving for å unngå et svakt overhengede parti. Før det ble satt en hengende stand i et dieder.

Siste taulengde gikk etter noen meter for fra grad tre til klyving.

Returnen gikk ned fra skaret mellom Store og Midtre, rett sør nedover en veldig bratt fjellside. Her ble det mange forsøk på ny veivalg, men vi kom til slutt ned. Returnete til campen rundt 00.30.