Tur til kommunetopper Haugesund og Karmøy (09.01.2018)  5

Written by Stigun GSM

Start point Klauv Parkeringsplass (53m)
Endpoint Dølavegen (93m)
Ascents Dyrafjellet (171m) 09.01.2018 11:37
Klauv (245m) 09.01.2018 12:07
Visits of other PBEs Dyrafjellet - stitråkk fra øst (120m) 09.01.2018 11:37
Stistart Klauv 09.01.2018 11:38
Klauv parkering (44m) 09.01.2018 11:38

Klauv - Høyest i Haugesund

Hadde kjørt tidlig hjemmefra tidlig om morgenen og ankom p-lomme for Haugesunds kommunetopp "like før lunsjtid". Nydelig vær, med vind fra østsørøst. Frost i bakken, men et par plussgrader. Således svært lettgått selv om jeg måtte se opp for isvuller i terrenget. Velbrukt sti nordover mot toppen. Vid utsikt fra denne relativt lave toppen(uten forkleinelse; men lite som stengte for utsikten i relativt vid omkrets..); i nord kunne Siggjo på Bømlo og Stordafjell lett pekes ut og i nordøst tronet snødekte fjell i Kvinnherad. Mot sørøst en, for en relativt ukjent som meg, pregløs horisont, mens Boknafjellet var et markant landemerke i sør.
Utsikt sør. Boknfjellet senter(rett under solskiven)
Panorama nord. Til venstre Siggjo på Bømlo, høyre senter Englafjell og Ulvanosa i Kvinnherad

Det blåste frisk på toppen, så matpakke ble inntatt ved bratt bergvegg rett sørøst for toppen, der østavinden merkelig nok ble "slått død" og det var riktig så trivelig å sitte. Ned igjen samme vei, og videre kjøring mot stistart for Karmøys høyste punkt.
PS-Terningkastet gjelder Klauv...

Turdata Klauv: Turlengd: 2,5 km Stigning: 193 m. Turlengde 1 time

Dyrafjellet Karmøy

Etter besøk til Haugesunds kommunetopp Klauv kjøring mot Karmøys høyeste punkt. Fulgte E134 gjennom Aksdal og Førre til Skre. Tok her av fra E134 til Dølevegen. Ca en halv km framme parkerte jeg bilen på en dertil egnet veiskulder og gikk opp gjennom boligfelt til relativt tydelig sti på sørøstsiden av fjellet. Kort tur opp til toppunktet. Stor radio/mobilmast nordnøst for toppen. To havørner lå og svevet på østavinden øst for toppen, tydeligvis uaffisert av at dette er et tett bebodd område. Ikke av de minneverdige "fjell" i kongeriket dette, men brukbar utsikt mot Haugesund, som ikke lå langt unna i vest/nordvest. Ned samme vei, ingen syntes å hatt anmerkninger til min "lett freidige" parkering.