Høgsvora (06.01.2018)  3

Written by oddis (Odd Arne Maridal)

Ascents Høgsvora (1,163m) 06.01.2018 15:03

Planen i dag var egentlig å få besøkt noen nye topper, men hverken ryggrad eller vær gjorde det særlig aktuelt.

Valget falt til slutt på Høgsvora, noe som blir betraktet som et fjell av ringere kvalitet og derfor ikke noe tap å besøke i drittvær.

Jørn kunne rapportere fra Ørskogfjellet om at solgløtt var på vei i det jeg skulle til å starte og jammen var det ikke sikt til langt oppi lia overfor sportskapellet.

Inne i Kvanndalen ble det helt hvitt. Hele strekket bort til toppflanken ble gått mer eller mindre kun på pb-appens anvisning. Eneste fokus var vel egentlig å ikke legge sporet like nært toppryggen som så mange gjør til vanlig.

Litt oppi sida åpnet det seg endelig opp og jeg kunne se fire personer komme skliende ut av skyene. De hadde akkurat gått glipp av opplettet, men fikk i det minste sikt ned den siste delen.

Dette værvinduet varte en stund og det kom faktisk fire til skliende ned fra toppen mens det ennå var sikt.

Geitnibba

De siste tre hundre høydemetrene gikk igjen i en hvit sekk. Artig hvordan fokuset stort sett blir på skituppene i slike tilfeller. Likevel, så snart man aner konturer begynner sansene å jobbe for fullt.

God stemning
Fin snø

Lykken står den kjekke bi, heter det, og mens jeg gomlet på en troika på toppen begynte det å åpne seg igjen. Her var det ingen tid å miste og nedrennet kunne bli gjort med sikt. Dog uten mye konturer, men dette var ikke dagen for å være kresen. Snøen var i alle fall premium.