Lørdagstur til Oppturtopper Bergen Sør (06.01.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Tømmernes (76m)
Endpoint Laguneparken (32m)
Ascents Stendafjellet (232m) 06.01.2018 13:35
Raudlifjellet (396m) 06.01.2018 13:37
Nordhordlandskulten (389m) 06.01.2018 13:51
Visits of other PBEs Sælafjellet (374m) 06.01.2018 14:15

Nordhordlandskulten og Raudlifjellet

Hadde vært på Raudlifjellet, men hadde ikke fått med meg Nordhordlandskulten, som står på Opptur Bergen-listen(som ikke hadde mitt fokus sist jeg var her..) Parkering på Tømmernes. Valgte vestligste av to sti-alternativer som er angitt, men ikke alltid at kortest er smartest; i alle fall ikke i dag, skulle det vise seg! Nesten ikke snø nederst. Tilfrosne smådammer og myrer, som jeg regnet med bar meg; det gjorde de ikke! Plumpet et sted gjennom, mest med venstrefoten, og ble gjennombløt. Med lette tursko og et par tynne sokker(huff..) ble det kaldt. Tok av sko, tømte dem for vann (med kaffefarge..) og vridde sokken. Håpet å gå meg varm, ville i utgangspunktet nødig avbryte en tur såpass kort tid etter starten uten å gjøre et "hederlig" forsøk. Etterhvert tiltagende snødybde med gjennomslag, og ingen spor å se. Forsøkte derfor å manøvrere meg i retning østlige stitrase, og noen hundre meter før Nordhordlandskulten traff jeg på denne, og her var spor! Hadde hatt en iskald drøy halvtime, men etterhvert kom varmen gradvis tilbake i tærne. Selv om bare en, toppen 2 personer hadde gått her tidligere, var tråkket til meget god hjelp og jeg var snart innom Nordhordlandskulten og snart også Raudlifjellet. Fulgte østlig stitrase nedover, etterhvert med stadig mindre snø, og da jeg så at mitt oppspor et stykke nede på sørvestryggen ikke lå særlig langt til høyre for meg, falt jeg for fristelsen til å avvike fra stien, og etter å ha passert et par bratte partier var jeg nede på oppsporet og fulgte dette tilbake til bilen.
Turdata: Turlengde 6,8km Stigning: 468 m. Turvarighet: 2t 45 min

Stendafjellet

Parkering ved Laguneparken, fortsatt handlerush selv om klokken hadde passert 15. Fulgte først vei oppover boligfelt langs nordvestryggen av fjellet. Ved øverste huset gikk asfaltert vei over i grusvei, markert ved bom. Stedvis isete vei, og forsiktighet måtte utvises enkelte steder. Store deler av "fjellet" skogkledd, men toppunktet hadde en liten glenne med utsikt mot sørvest, området her var også forsynt med benk. Sola hadde akkurat gått ned, men likevel bra utsikt mot Fanafjorden og Korsneset mm. Flere på tur denne fine midtvinterslørdagen. Ned igjen samme vei; tur unnagjort på under en time i rolig tempo.