Gråfjellet i Granvin (06.01.2018)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Lussand (10m)
Endpoint Samme (10m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Gråfjellet (723m) 06.01.2018 09:57

Gråfjellet i Granvin

Parkering ved snuplass og bom for vinterstengt vei rundt Lussandberget. Fulgte is- og knallhard snølagt skogsvei bratt opp til Hellerelvi. Her var det på med trugene, men fortsatt var det hard skaresnø (hvor man gikk gjennom til en 5-10 cm). Like før Lomtjørni svinger veien mot vest og her valgte jeg å gå rett opp mot Storvatnet, da det nå var omtrent like mye snø på veien som i terrenget. Dette gikk helt greit, men ble tyngre etter hvert som snøen ble dypere og mer pudderaktig. Oppe ved Storvatnet er terrenget mer kupert enn kartet tilsier og jeg sparte meg for litt opp og ned ved å krysse på selve vatnet.

Parkering i bak-kant av snuplass.
Oppe ved Hellerelvi hadde noen satt igjen skiene, ettersom skogsveien opp hit på dette tidspunktet ikke var egnet for skikjøring.
Endelig opp i litt flatere terreng. (Grubbafjellet pkt 953 i bakgrunnen.)
Jeg krysser Storvatnet (522).

De siste 200 høydemeterne opp mot toppen var ganske så tunge, men flott vær, puddersnø og flotte omgivelser gjorde det til en flott opplevelse. Jeg nådde toppen etter ca 2,5 timer og kunne nyte lunsj med din utsikt mot Hardangerfjorden. Solen varmet nå og det var helt vindstille!

Toppen av Gråfjellet, 723 moh. (Herdabreida 1125 moh i bakgrunnen)
Flott utsikt ut Hardangerfjorden fra toppen.

Grunnen til at jeg på veien opp, hadde gått mot Storvatnet istedenfor rett øst mot toppen, var at det er tett skog langs skogsveien ovenfor Hellerelvi. På vei ned valgte jeg derimot å satse på å finne en kortere rute gjennom skogen vest for Veslevatne. Det var helt utmerket føre og terreng her og jeg kom raskt ned til Veslevatnet. Herfra fant jeg vei gjennom skogen og kom til slutt ut ved/i elven like øst for Lomtjørni. Denne ruten er helt grei og en bør ta av skogsveien her dersom en ønsker korteste vei til toppen. (Nå skal det sies at det er merket sti fra broen over Hellerelvi mot Helleren, men jeg vet ikke om denne går videre mot Gråfjellet).

Flotte forhold for rask gange med truger...
Passerer Veslevatnet.
Ved denne broen tar man rett øst for kort rute opp til toppen.
Rett inn i skogen ved furutreet på høyre side av elven.

Vel ut av skogen var det enkelt å følge skogsveien ned til bilen. Turen var tung og jeg brukte nesten 4 timer på litt over 8 km, men det var en flott dag i januar, så ingenting å klage på :-)