Hesthovden (18.12.2017)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sleirsvatnet (16m)
Ascents Hesthovden (272m) 18.12.2017 12:44

Hesthovden

Ettersom jeg var usikker på hvordan jeg skulle gripe fatt i denne knausen, satset jeg på den korteste veien. Parkerte på en liten lomme på veien langs Sleirsvatnet og satte kurset rett opp i skogen. Litt bratt og noe kronglete, men jeg kom greit opp på flaten på ca 130 moh. Her fant jeg en svak merket sti opp sørkammen. Var ikke mulig å se hvor stien kom fra, men jeg antar at den starter ved Tangedalsvatnet. Stien var grei å følge opp gjennom åpen furuskog og jeg ankom toppen etter ca 35 minutter på tur. Litt vanskelig å finne topp punktet, så jeg trasket rundt på alle småtuene og kom til slutt frem til en som virket høyest.

Parkerte langs veien på en av flere lommer/møteplasser.
Bratt rett opp i skogen...
Her går det merket sti opp til toppen.
Toppen av Hesthovden, 272 moh.

Etterpå tok jeg turen bort til trig.- og utsiktspunktet mot øst. Her oppdaget jeg nok en merket sti og jeg valgte å gå ned her for å finne ut hvor denne startet. Denne stien er også noe mangelfull merket og med snø så var det litt vanskelig å følge den. På et tidspunkt mistet jeg den og kom for langt ned og måtte utføre litt lett klyving for å komme meg ned. Vel nede på en skogsvei kom jeg snart inn på den merkede ruten igjen, og kunne enkelt følge den helt til hovedveien.
Det er flott med merkede stier, men det hadde vært hyggelig med et skilt som fortalte hvor stien starter! Nå vet vi det ;-)

Trig. punktet med utsikt mot øst.
Her starter den korteste merkede ruten opp til Hesthovden. Det er også mulig å plassere en bil eller to her.