Første tur i 2018 - Mørketur og måneskinn i Meland (01.01.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Ådland
Endpoint Gaustad (30m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gaustadfjellet (317m) 01.01.2018
Øyjordsfjellet (243m) 01.01.2018

Øyjordsfjellet

Første dag i 2018 og årets første tur. Denne skulle gjennomføres i Meland. Jeg kjørte ut til Øyjordi, hvor jeg parkerte ved noen postkasser i en stor lomme like før veien snevrer inn igjennom et boligfelt. Første topp var Øyjordsfjellet. Jeg gikk inn på en gård i enden av veien og klatret over et gjerde til et småbratt jorde, og fulgte dette opp mot skogen.

Litt lenger oppe kom jeg inn på en sti. Jeg håpet selvsagt at denne skulle gå opp til toppen, men det gjorde den selvsagt ikke. I stedet gikk den opp mot Borefjell. Da jeg innså dette, forlot jeg stien og bykset meg frem gjennom snø, skare, busker og kratt før jeg kløv opp østryggen på Øyjordsfjellet. Det var vått og steinene var glatte. Likevel ingen store utfordringer opp til toppen, bare litt irriterende at det ikke var sti opp her. En liten steinvarde på toppen. Mørkt og guffent og derfor ingen utsikt.

Skrudde på hodelykten og fulgte samme rute ned ryggen før jeg skrådde ned i dalen på nordsiden og kom inn igjen på stien, som jeg fulgte helt ned til Øyjordi. Kom ut på andre siden av gården. Fulgte nå veien tilbake til bilen.

Råtten snø på vei opp til Øyjordsfjellet

TURDATA
Distanse: 2,8 km
Høydemeter: 270 m
Tid tur/retur: 1t 09 min

Gaustadfjellet

Kjørte noen kilometer tilbake og parkerte i en lomme litt nord for Gaustad. Her starter en fin sti opp til Gaustadfjellet. Godt og synlig skiltet fra hovedveien også. Dette er nok derfor et litt mer populært turmål her i Meland. Startet i greit tempo og det gikk radig over alle de små knausene på sørøstsiden. Måtte over et par myrområder, hvor det var lagt ut tynne greiner til å trå på. Det var utrolig vått, så det var ikke så mye hjelp i disse. Kom omsider over tregrensen og forsatte over stein og berg til toppunktet. En stor steinvarde like nedenfor.

Det hadde sluttet å regne, og himmelen hadde begynt å klarne opp. Jeg ble plutselig vitne til en fantastisk fullmåne. Helt nydelig! Her oppe trengte jeg ikke hodelykt. Måtte stå å nyte dette en liten stund før jeg fortsatte ned igjen. På returen fulgte jeg samme vei. Takk for en flott start på turåret 2018!