Sistenedstigningsrunde (31.12.2017)

Berganvarden (456m) 31.12.2017 13:40
Hvittingen (403m) 31.12.2017 16:30
Visits of other PBEs Berganvarden parkeringslomme (50m) 31.12.2017 12:45

Politikerne med Jan Tore Sanner i spissen gjør sitt beste for å ødelegge for oss kommunetoppsamlere. Kommunetopplista krymper, og jeg benyttet nyttårsaften til å ta farvel med 3 kommunetopper i Vestfold som har sin siste dag. Dessverre rakk jeg ikke å ta turen til Kjerringklumpen i Leksvik og Jetnamsklumpen i Nord-Trøndelag som også hadde sin siste dag som fylkestopp i dag.

Første stopp var Herkelås på Tjøme. Tjøme blir underlagt Nøtterøy fra 1.1.2018, til nye Færder kommune. Turen gikk tvers gjennom en bane der det spilles malingsball, men heldigvis ikke i dag. Kommunetoppen på Tjøme har vært litt frem og tilbake, men jeg forholder meg til at Herkelåsen er høyest.

Trig.punkt-bolten
Sydligste gravrøys, den minste
Nordligste gravrøys, den største. Høyeste naturlige punkt på Tjøme ligger nok innunder her en plass
Kasse med bok. Årets siste signatur ?
Her spilles det malingsball, heldigvis ikke på nyttårsaften
Stor plakat, men jeg lot meg ikke skremme. Sistenedstigningen må i boks.
Veivesenet har plukket ned sine skilt, men dette store skiltet står igjen ved Vrengenbroen.

Neste stopp var Larvik, som mister kommunetoppen sin, etter at kommunen blir underlagt Lardal. Det nye navnet på kommunen blir Larvik. Min mors pikenavn er Bergan, så Berganvarden ble litt spesiell for meg. Det verste er at den nye kommunetoppen er en granbuske oppe ved Pikstein i Lardal, markert med en gammel teskjorte. Det er ikke noen topp i det hele tatt, bare et punkt på en høyde, der høyeste punkt ligger i Kongsberg kommune.

Tre kasser med bøker å signere. Rufsete vær.
Høyeste punkt i tåka.

Det begynte å mørkne, men Holmestrands kommunetopp Hvittingen skulle også bestiges før det var for sent. Jeg kjørte over Hanekleiva, der jeg passerte et skilt med Holmestrand kommune, men intet skilt med Hof kommune i andre retningen. Det var plukket ned. Vandringen startet ved Holm, der jeg kjørte så langt oppetter som jeg turte. Grei trasking i hjulspor opp til Orebergvannet, derfra noe løst i sporene etter noen beltedyr opp mot toppen. Tungt og mørkt på slutten. Det snedde kraftig, og jeg kom meg da ned igjen også i mørten. Lykt var med, men jeg klarte meg uten. Bilen var parkert ute på siden av veien og kom ikke løs av seg selv på vei ned. Mye baksing og jeg fikk flyttet den litt, men helt løs kom jeg ikke før det heldigvis kom en kar og ga meg en liten puff.

Skilt med Holmestrand kommune, på grensen mellom Hof og Holmestrand. Tipper det forsvinner snart. Barske kjøreforhold.
Mørkt på toppen. veldig mørkt. Men boken i toppen av tårnet er signert, det får være bevis godt nok.

På disse tre toppene møtte jeg ingen da jeg gikk ned igjen, så jeg håper dette kan noteres som sistebestigninger. Navn er notert i topp-bøker alle tre steder, jeg får ta eventuelt ta en kontroll-runde senere og se om noen andre har signert protokollen etter meg i 2017.

Fra 398 kommuner til 100

Written by TERJES 05.01.2018 14:19

Det blir mye kommunegravøl i fremtiden. Målet er vel max 100 kommuner i Norge. Tar du ti kommunetopper har du jafset i deg 10% av lista. Lykke til videre med sistebestigningene. Det er litt leit at du ikke fikk med deg Kjerringklumpen i Leksvik. Vi har det samme flotte vinterværet i Trøndelag (ikke nord og sør) som dere har i Horten for tiden.

Sv: Fra 398 kommuner til 100

Written by SturlaS 05.01.2018 15:12

Enda værre at det ikke ble et kjapt ettermiddagsbesøk til Jetnamsklumpen.. :-)

He-he, "å spille malingsball". Måtte tenke litt på den før jeg skjønte at det ikke var skrivefeil. He-he.

PS. Hvis vi ender opp med 100 kommunter tror jeg ikke det blir så lett å ta 10 topper i en smell.

Sv: Fra 398 kommuner til 100

Written by Snilen 05.01.2018 20:14

Jeg får håpe det ikke blir så ille som 100 kommuner. Vestfold er hardt rammet av sammenslåings-spøkelset. Vi i Horten har dårlige erfaringer fra sammenslåingen Horten/Borre. Det blir fort mye følelser i slike sammenslåinger, noe med identiteten til folk. Litt slapt at det ikke var noen trøndere som tok ansvar og fikk en sistenedstigning på Kjerringklumpen og Jetnamsklumpen. Jetnamsklumpen midtvinters er vel en utfordring. Veien inne på svensk side er vel ikke åpen om vinteren.