Travers Trolltind-Åbittind (30.12.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Start point Tolltindveien (480m)
Endpoint Trolltindveien (480m)
Ascents Trolltinden (1,346m) 30.12.2017
Inste Åbittinden (1,396m) 30.12.2017
Inste Åbittinden S1 (1,389m) 30.12.2017 08:35
Inste Åbittinden S2 (1,353m) 30.12.2017 08:35

Juleferiens siste turdag måtte brukes til noe bra, mente Anja, som skulle kjøre tilbake til Oslo med Ole samme dag. Siden østlendinger/utflytta moldensere er opptatt av kommerse turer, og Fri Flyt nettopp hadde forandret traversen mellom Trolltind og Åbittind fra en lokal klassiker til et åpenbart turmål for hele Norge, var det bare å benytte sjansen og komme seg over før hordene inntar området. Det passet for så vidt bra, ettersom jeg enda ikke hadde gått den, og det nå var bedre forhold for rangling enn god skikjøring de fleste steder i fjellet.

Vi møttes på parkeringa på toppen av Trolldindveien 0815. Minus 10 grader og værvarsel som antydet mye vind i høyden tilsa at det kunne bli en kald dag. Anja var derfor noe skeptisk til om hun kom til å fryse. Dette ga seg utslag i lett surmuling på tur opp mot Trolltind, noe som er høyst uvanlig fra den kanten (dette ble naturligvis behørig benektet da jeg spurte om det var noe galt ettersom hun hele tiden sakket akterut, noe hun for øvrig heller aldri gjør til vanlig).

Det var lite å si på været, og vinden som var meldt var der kun i form av en svak bris. Bra for humøret og komforten.
Traversen ser fin men noe harmløs ut fra nord.
Fra toppen av Trolltind startet vi med å kjøre på ski ned til skaret mot den første toppen på ryggen. Derfra var det i dag enkelt spaserterreng mot første topp.
Her er Anja i det bratteste partiet mot topp 1 på ryggen. Godt stegjernsføre i dag.
Anja og Ole passerer den første toppen på ryggen.
På vei ned mot skaret mot topp 2 var det to små klyvepunkt. Ole kløyv greit ned det første, og Anja fulgte på etter å ha fått litt instruksjon om fotplassering.
Like før skaret mot topp 2 kommer det andre nedklyvingspunktet (sees på bildet), som i dag var litt mer krevende . Også her kløv Ole først. Jeg fulgte etter, men syntes ikke det var helt enkelt å finne gode fottak. Anja gikk seg litt fast da hun skulle følge. Vi gravde derfor frem et riss og satt en improvisert standplass før jeg kastet opp en taustump til Anja slik at hun ble sikret de siste to meterne ned på neste avsats.
Tilbakeblikk mot de to klyvepunktene.
Posering.
Vi nærmer oss topp 2. Lett terreng opp dit fra skaret mellom topp 1 og 2.
Oppe på topp 2 deles eggen i to av et halvannen meter dypt hakk. Her kan man hoppe over, som Ole gjorde, eller klyve via en sylkvass liten blokk som ligger kilt i bunn. På snø krevde dette litt balansering og et lite byks eller kaving for å komme seg opp igjen (i alle fall for meg og Anja). Ned til skaret mot Åbittind tok vi en snaue 10 meters rapell. Nedklyving langs eggen hadde nok gått bra, men så noe utsatt ut.
Den siste biten fra skaret mellom topp 2 og opp til Åbittind er det enklest å runde ut i sørsida. Jeg var litt interessert i å prøve å følge ryggen her også, og kløv meg opp en variant via en bratt snøflanke så vidt ute i nordsida som toppet ut rett i varden, mens Anja og Ole tok varianten i sørsida. Utsikta på toppen var det lite å si på i dag.
Dagens største positive overraskelse var at skiføret ned fra Åbittind faktisk var ganske så bra, med relativt lite vindpåvirket og lett nysnø ned mesteparten av nordsida.
Sånt blir det god stemning av!

Missing title

Written by furreti 18.01.2018 19:08

Fine bilder! Greit å ha det gjort før hordene strømmer inn ja!

Herlige bilder!

Written by Þróndeimr 18.01.2018 18:31

Jeg sto på Trolltinden å så at dere forsvant over S1, så ganske rått ut. Måtte strides litt med meg selv i å ikke løpe etter dere for det så så utrolig flott ut over traversen den dagen!

lækkert!

Written by kobbenes 18.01.2018 08:22

Sv: lækkert!

Written by mortenh 18.01.2018 14:12

Enig!

Blir godt med....

Written by ArntO 31.12.2017 09:24

.....hverdag igjen nå snart....så det blir mulig å se på bilder og lese rapporter fra juleaktivitetene dine!