Tungt føre og bomtur til Kljåkinnknippene (29.12.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Filefjell (1,035m)
Ascents Kljåkinnknippene Vest (1,662m) 29.12.2017 not summited
Visits of other PBEs Sulebu (1,330m) 29.12.2017

Det vil seg ikke

Denne dagen hadde jeg planer om en lengre skitur til Kljåkinnknippene Vest med start fra hytten på Filefjell. Det var flott vær denne dagen. For en gangs skyld lite skyer. Problemet denne dagen, var tungt føre. Opp mot Vardhovdflænane vasset jeg i snø til knærene. Jeg satset på at det skulle være mer avblåst i høyden. Litt mindre nysnø var det, men stort sett samme føre all the way innover Steinurde. Dette tærte voldsomt på kreftene, og det gikk veldig tregt. Etter en stund kom mørket sigende. I mellomtiden hadde det skyet til og blåst opp. Jeg hadde en god distanse foran meg før jeg var på toppen. Det var derfor ingen tvil. Dette var ikke dagen. Jeg snudde derfor, og tok meg heller en rundtur over flænane og tilbake til hytten via Sulebu. En fin mørketur!

Dagen starter bra
Flott ettermiddagslys idet jeg er på vei innover Steinurde