Topptur Skogshorn (29.12.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Skogshorn (1,728m) 29.12.2017
Visits of other PBEs Skogshorn p-plass (895m) 29.12.2017

Med Marie. Julebesøket har dratt hjem, og vi benytter romjulsdagene til å komme oss litt ut. Kjørte av gårde mot Hemsedal, med en eller annen topp som mål for dagen. Tåka hang lav i dalen når vi nærmet oss Ulsåk, og jeg regna med at vi måtte satse på skogskjøring i lavlandet med såpass elendig sikt. Heldigvis brøt skyene opp minutter senere, og vi svingte av mot Skogshorn. Folksomt på parkeringsplassen og i spora på vei oppover. Nydelig snø etter flere etterlengtede snøfall den siste uka.

Vi holdt et jevnt og fint tempo og gikk forbi gjengen som lå foran oss i starten. Fant fram sitteunderlagene og thermosen med varm saft på toppen - forøvrig det eneste stedet på fjellet det blåste. Herlig!

Gleda oss stort til nedkjøringa, selv om det lå en del dårlig skjulte steiner på toppen. Vi satsa på å finne snøfelt nedover fri for stein. Men nei, det gikk ikke lang tid mellom hver gang vi hørte den ubehagelige lyden av at skia slo imot stein under en syltynn hinne med nysnø. Det blei dermed ganske nervøs skikjøring hele det meste av veien ned fra toppen.

Det var ikke før vi var kommet ned på flata at vi turte å gi på. Til slutt var farta ganske god, og jeg kjørte rett inn i dagens siste stein. Skal sies at snøen forøvrig var veldig digg, så et litt klokere turmål kunne vært på sin plass for en ultimat skidag. Vi forsvant nok en gang under tåkeskyene like før vi var nede igjen ved bilen. Nå bar det hjem for å reparere skia.