Sagetindane og 100 registrerte bestigninger ;-) (29.12.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Lotsberg (170m)
Endpoint Lotsberg (170m)
Ascents Ljøskarhaugen (362m) 29.12.2017 12:11
Sagtennene (1,023m) 29.12.2017 13:47
Visits of other PBEs Lotsstøylen (420m) 29.12.2017 14:26

Opprinnelig var planen å gå på Svartegga som jeg ikke har tatt på ski ennå denne sesongen. Jeg tenkte å gå Lotsbergdalen oppover men endte heller over Myrane og etter veien oppover hvor tråkkemaskina hadde kjørt et par timer tidligere. Jeg begynte å gå mot Kinna og Svartegga da det kom en grå vegg med snøbyger innover fjorden slik at sikten ble ganske dårlig. Forandret derfor kursen mot Sagetindane isteden siden de er enkelt å følge merkingen helt til topps uansett vær omtrent. Tok meg en pause for klesskift og litt varm drikke i håp om at sikten skille bli bedre. Det ble den altså ikke, så de ble litt skrensing omtrent i blinde ned hvor jeg vanligvis kjører. Jaggu klarte jeg etter en liten stund å skimte omrisset av terrenget i front mot Støylen og vipps var bygeværet forbi :-) Det var helt flott snø i toppimrådet men heller litt vindpakket og utfordrende ned favorittparten min som resulterte i et par småvelter i det nokså flate lyset. Så var det bare å cruise seg hjemover og spenna av skia ved kjellerdøra, herrrrrlig ;-)

Elendig sikt og snøføyke på toppen men fant le bakom tårnet som vanlig
Ut av skodda og blinde , helt perfekt !
Nede etter de som vanligvis er den beste delen av ruta
Vakre Lotsstøylen og fagre Nordfjorden

Dette ble den 100. registrerte bestigning av denne toppen. Har nok en del flere, men vi hadde ikke fjelltrimbok her de første årene vi bodde på Lotsberg så da er det vanskelig å få hele oversikten. Det er nå ikke så farlig heller :-)