Stolåsen i Sund (21.12.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Stolåsen p-lomme (24m)
Endpoint Samme (27m)
Ascents Storlåsen (211m) 20.12.2017
Visits of other PBEs Stolåsen parkering (20m) 20.12.2017

Kjørte noen hundre meter forbi Førdesveten parkering øst forbi et lite gårdsbruk til Stolåsen parkering der det var plass for 3-4 biler (men kun meg i dag..) Fulgte traktorvei i nordvestlig retning til jeg var øst for Stolåsen der skilt markerte videre retning mot Stolåsen. Krapp sving 135 gr mot sørvest her og videre i meget bløtt og vått terreng oppover i sørvestlig retning til stien, som stedvis var merket med plastremser; igjen svingte mot nordvest, først gjennom tett skog; i retning Stolåsen. Like før toppen lettet en havørn bare 15-20 meter fra meg; selvsagt ble det i overkant mye fomling etter kamera som lå i jakkelommen, og luftrommets topp-predator var forlengst utenfor rimelig fotoshoot-avstand innen jeg var klar...

Høyeste punkt
Mot sør

Fin utsikt særlig mot sør, men også mot mye uberørt "villmark" i denne sørlige delen av Sotra. Videre til nytt PB-element på Opptur-Bergen listen; Minnesmerke etter flystyrt 1948 på Førdesveten.