Løvstakken fra Gyldenpris (18.12.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Gyldenpris (50m)
Endpoint Samme (53m)
Ascents Løvstakken (477m) 18.12.2017
Strandafjellet (300m) 18.12.2017
Visits of other PBEs Løvstien Nord (80m) 18.12.2017 11:50

Primært mål i dag var Strandafjellet, sekundært er jo alltid Løvstakken grei å få med seg på kjøpet. Hadde aldri gått Løvstakken fra Gyldenpris før. Drøyt 100 meter sørøst for munningen av Damsgårdstunnelen tok jeg av fra Michaels Krohnsgt og svingte et par svinger oppover Gyldenprisveien og parkerte i veikanten der denne løper parallelt nedenfor Løvstien. Spurte meg for og kom meg uten viderverdigheter opp i Løvstien, som i dag var rene skøytebanen. Fulgte denne et par hundre meter sørøstover hvoretter jeg fulgte skilting mot Løvstakken, bratt oppover i sørvestlig retning. Lenger oppe fulgte jeg en sti som gikk vel langt til høyre for Strandafjellet, som på denne siden er temmelig bratt, og valgte derfor først å gå på Løvstakken. En god del snø, men som (nesten) alltid godt tråkk på dette populære turfjellet mellom bysentrum og Fyllingsdalen.

Løvstakken

Vel oppe på toppen så jeg greit en sørøstligere forløpende sti som syntes å svinge oppom Strandafjellet, og jeg fulgte denne nedover. Etterhvert tilskyende og økende vind, og solen som hadde tittet frem på vei oppover, ble etterhvert godt pakket inn i grått. Enkelt opp på Strandafjellet fra sørøst, småbratt ned igjen mot Gyldenpris; men broddene gjorde god nytte for seg i dag.