Skarpafjellet (14.12.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Lyderhorn skole (26m)
Endpoint Samme (81m)
Ascents Lyderhorn (396m) 14.12.2017
Skarpafjellet (180m) 14.12.2017

Skarpafjellet står på Opptur Bergen listen, og jeg antar jeg ikke har vært her tidligere. Start ved sørvestlig sti til Lyderhorn i nærheten av Lyderhorn skole. Ved sadel hvor stien svinger opp sørflanken av Lyderhorn fulgte jeg tråkk i snøen nedover og sørover i retning Skarpafjellet. Det var overraskende langt og en god del opp og ned inntil jeg, stedvis småbratt på glatt underlag(brodder var nyttige) kunne bestige platået som Skarpafjellet utgjør. Småpen og uvant vinkel mot Lyderhorn.

Fra Skarpafjellet mot sørvest
Lyderhorn sett fra Skarpafjellet

Tilbake samme vei, og den vanlige veien småbratt opp sørflanken til Lyderhorn som jeg selvsagt ville ha me på kjøpet; hadde bra med tid før skumringen kom sigende. Mulig dette var en noe "tungvint" rute, men valgte det trygge og kjente fremfor å lete etter oppgang til Skarpafjellet fra sør.