Ulsetvarden (12.12.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Horisont (119m)
Endpoint Horisont (90m)
Ascents Geitanuken (305m) 12.12.2017
Ulsetvarden (288m) 12.12.2017
Nok en fin vinterdag i Bergen, og fine forhold for tur til Opptur Bergen topp(er). Kjørte forbi Horisont mot Myrdal, men problemer med å finne parkeringsplass. Fant en gjesteparkering for et borettslag hvor jeg( "uhørt" freidig til meg å være; min "livsledsager" xenofobien ser ut til å være på vikende front i modne år...) parkerte bilen og gikk til fots vestover mot Myrdal til en barnehage i enden av veien der jeg; feilaktig viste det seg, "trodde" det gikk en sti mot Ulsetvarden. Det ble et par hundre meter basking i halvdyp snø over et halvbratt bråt før jeg var inne på sti som var bra opptråkket i den par dager gamle snøen. Greit opp til Ulsetvarden, nydelig utsikt i det fine været. Ville ha med meg Geitanuken også, den lå jo bare "et steinkast" unna..
Ulsetvarden
Fra Ulsetvarden mot nordvest. Herdlefjorden flankert av Askøy og Holsnøy i det fjerne.

Atskillig færre hadde gått videre til Geitanuken herfra, kun spor fra to personer var å se. Sporene fortsatte langs ryggen i den nordvestlige fortsettelsen av Ulsetvarden og snodde seg ganske langt nordvest(og en god del nedover..) for Geitanuken før de endelig svingte østover mot det ikke veldig vakre toppområdet på Geitanuken; forsynt med diverse masteinstallasjoner som den er. Utsikten på denne flotte dagen var det derimot ikke noe å si på; riktig så flott i alle retninger.

Geitanuken; kort i luftlinje, atskillig lengre å gå...

Tydelige spor østover ned fra Geitanuken, men disse havnet nok et helt annet sted enn hvor jeg stod parkert, så jeg fant det tryggest å snirkle meg tilbake i oppsporene, uten at dette på noen måte kan sies å ha vært noen direkte lidelse denne nydelige desemberdagen. Til eventuelle andre som ønsker ta denne turen; ned-sporet er "som vanlig" veiledende..
Utsikt fra Geitanuken mot Eidsvågneset og Byfjorden med vestlige byfjell.