En våt og kjølig lille julaften på Brakstadfjellet (23.12.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Vollo (41m)
Ascents Brakstadfjellet (318m) 23.12.2017
Visits of other PBEs Vestbygdvegen P-lomme (35m) 23.12.2017

Jeg hadde gjort unna siste del av julehandelen, og andre ærend i forbindelse med julaften. Hadde også pakket med meg turtøy i bilen for å rekke en tur på slutten av dagen.

Valget falt på Brakstadfjellet i Meland. Det tok ikke lang tid før eventyret skulle starte. Da jeg kom til Åsane innså jeg at strømnivået på bilen var på et veldig lavt nivå. Jeg stoppet for å sjekke nærmeste ladestasjon. Denne var på Frekhaug. Herregud. Nå hadde jeg stelt det i stand for meg selv. Heldigvis var dette retningen jeg skulle, og det kunne gå, men da skulle det være såvidt. Jeg skrudde av alt som var av varmeanlegg og ventilasjon. Alt som brukte strøm, og kjørte deretter rolig mot Nordhordland. Det dugget voldsomt på ruten, og inne i bilen var det kjølig. Like før Nordhordlandsbroen forsvant alt av info om strømnivå på dashbordet. Det eneste som brøt stillheten i bilen, var pipelyden med påminnelsen om at strømnivået var kritisk lavt. Jeg satt med hjerte i halsen, og ropte motiverende ord til bilen, som om det skulle hjelpe. Det siste jeg nå ønsket var å måtte stoppe opp midt på Nordhordlandsbroen, i mørke og regnvær, på selveste lille julaften.

Da jeg var over broen var det bare et par km igjen til Frekhaug, og da jeg nærmet meg, roet jeg meg ned igjen. Det var såvidt det gikk. Etter å ha ladet opp bilen og skiftet til turtøy inne på et treningssenter på Frekhaug, kjørte jeg videre til parkeringsplassen ved Vestbygdvegen på Vollo. Her var det infoskilt om turmulighetene i nærheten. Inkludert Brakstadfjellet. Jeg fulgte en anleggsvei som gikk et stykke oppover. Deretter kom jeg inn på en sti som fulgte oppover mot Brakstadfjellet. Det var kjølig i luften. Rundt 3 grader. Det regnet kraftig, det var mørkt, og lenger oppe kom jeg inn i tåkehavet. Med hodelykten så jeg maks tre meter framfor meg.

Fikk plutselig en telefon fra min far som lurte på hvor jeg var. Jeg hadde glemt at jeg hadde kokelåret i bilen. Dette var middagen vår denne kvelden, og jeg fikk plutselig litt dårlig tid. Jeg skrudde opp tempoet og ankom toppen og steinvarden like etter. Her var det dårlig sikt. Kunne såvidt skimte en stor bygning like ved siden av. Det var kraftig vind her oppe, så lue og hansker måtte derfor på. Jeg knipset et par bilder og skrev meg inn i boken før jeg satte fart nedover stien og tilbake til bilen samme vei jeg kom opp. Denne gangen kunne jeg kjøre tilbake til Bergen og vite at jeg hadde nok strøm på bilen til å klare kjøreturen.
Takk for en regntung og hustrig tur i Meland!