Dobbedalsheia - høyest i Grimstad (21.12.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Birkedal (180m)
Endpoint Samme (180m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Dobbedalsheia (360m) 21.12.2017 11:31
Visits of other PBEs Dobbedalsheia parkering (180m) 21.12.2017 10:20

Årets siste kommunetopp på solsnudagen

På vei til julefeiring med familien på Østlandet la vi veien om Sørlandet for å få med oss kommunetoppen i Grimstad - Dobbedalsheia. Etter overnatting i Grimstad kjørte vi nordvestover på vei 404 ca 22 km på glatt og isete vei til sideveien som går av mot høyre til Birkedal og Håland. Isete vei men heldigvis strødd med sand de 5 km opp til Birkedal og Dobbedalsheia parkering der vi parkerte. Skogsveien videre var sperret med en stige. Det var traktorspor innover veien som var greie å følge. Astrid og jeg gikk sammen til veidelet vest for Åskjenn. Herfra fortsatte Astrid nordover i hjulsporene så langt de gikk. Jeg tok av på skogsveien til venstre (vest) oppover i tett granskog. Ingen hjulspor her, men det var relativt greitt å gå i 5-10 cm nysnø, og det ble ikke nødvendig med trugene jeg hadde med i sekken. Terrenget flater ut der høyspentlinjen krysser elven, og her tok jeg av mot høyre i retning mot toppen. Oppe på høydedraget NNV for toppen ble det riktig så trivelig! Glissen, fin furuskog og ganske lettgått terreng med spor etter elg og rådyr. Og jamen brøt ikke solen gjennom tåkebeltet på denne årets korteste dag med bud om at det nå går mot lysere tider!

Vinterparkering før skogsveien i Birkedal
Flott landskap på høydedragene sør for toppen
Dobbedalsheia i vakkert desemberlys

Fant "offisiell" varde ved en trig-bolt på GPS 465854 6481453.

Varden ved trig-bolten på Dobbedalsheia
Varde og bolt etter trig-merke. Et høyere punkt på knatten bak furutreet

Som flere andre har bemerket er det et annet punkt ca. 30m lenger nord som visuelt bedømt virker marginalt høyere. Dette stedet ligger oppe på toppen av en 5-6m høy knatt der det går bratt ned mot nord. Her er det bygget en liten varde på GPS 465862 6481484. På kart med 1m kote er høyden her oppgitt til 360.9, altså 20 cm mer enn høyden Kartverket oppgir for stedet med bolten på Dobbedalsheia. Antagelig bør høyeste punkt i Grimstad flyttes hit, men det bør vel gjøres offisielt av Kartverket.

Knatten med liten varde 360.9 moh 30m lenger nord
360.9-knatten sett fra nord

Vandret litt rundt opp på topp-området og lokaliserte tre andre varder, men på lavere steder enn de hittil omtalte.

Retur omtrent samme vei, bortsett fra en snarvei i brattere terreng ned mot skogsveien. Traséen opp anbefales!

Flott lys når tåken letter på skogsveien nord for Birkedal på tilbaketuren

Tilbake ved bilen etter en artig tur i uventet, flott desemberlys, godt fornøyd med bestigning av kommunetopp nr. 50 i 2017 som var dette årets mål!

Start date 21.12.2017 10:19
(UTC+01:00)
End date 21.12.2017 12:38

Sans for runde tall

Written by Stigun 23.12.2017 00:11

har du; gratulerer med årets 50.kommunetopp! Ikke bare å "plukke" kommunetopper når man har kommet så langt som du! Nydelig bilde, det siste i turrapporten.

Sv: Sans for runde tall

Written by knutsverre 23.12.2017 17:40

Takk Stig! Det holdt såvidt nå i siste halvdel av desember, og en uventet fin tur ble det med flott desember-lys og vinterstemning på Sørlandet!

Gratulerer

Written by Sola19 22.12.2017 22:43

med 50 kommunetopper i løpet av 2017, imponerende!!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 23.12.2017 17:36

Bukker og takker! Har ikke sjekket, men du er vel ikke langt unna 50 k-topper i år du heller, Solveig!