Ettermiddagstur i Meland (20.12.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Flatøy
Endpoint Nedre Dale
Ascents Håøytoppen (171m) 20.12.2017
Moldekleivfjell (287m) 20.12.2017

Håøytoppen

Kjørte ut til Flatøy i Meland og parkerte på den store P-plassen på siden av hovedveien. Herfra fulgte jeg stien som gikk noe ovenfor. Fant tidlig ut at denne stien førte i litt feil retning, men skrådde ut i terrenget og kom omsider inn på den riktige, altså den sørligste av dem.

Det var mange dype myrer på stien og steinene var sleipe. Stien er godt tilrettelagt med skilt og trebroer. Kom omsider ned til sjøen og et koselig naust der. Herfra gikk stien over til å bli en smal grusvei. Denne snirklet seg overdrevent mye sikksakk oppover. Lette hele tiden etter en avstikker i terrenget, for å gjøre oppstigningen noe kortere, men det var ikke så mange alternativer som var kortere.

Kom opp til et mer åpent område og fulgte en sti helt opp til toppunktet på Håøytoppen. En steinvarde, skilt og postkasse her oppe. Ganske pen utsikt også, for en liten topp å være. Så utover store deler av Meland og Lindås. Fulgte samme rute ned igjen og tilbake til bilen. En fin tur dette her.

Kart

Moldekleivfjell

Kjørte nå videre til Sakstad på Holsnøy og opp til en gård ved Nedre Dale. Parkerte utenfor et fjøs og gikk forbi et hus før jeg åpnet en grind og kom inn på en turvei. Det var nå helt mørkt og hodelykten måtte på. God skilting mot Krossfjellet, som er det lokale navnet på Moldekleivfjell. Turveien gikk omsider over til å bli sti. Jeg fulgte denne gjennom tett grenskog og deretter over et lite åpent platå før noen tretrapper ledet opp til toppunktet. Varde og skilt her oppe. Nå var det bare lysene fra bebyggelsen i Meland og Knarvik jeg så. En fin spasertur og utkikkspunkt dette her også. Fulgte samme rute tilbake til bilen.