Mollsheia på Unnerøya i Lindesnes (20.12.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Unnerøy (10m)
Endpoint Samme (10m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Mollsheia (124m) 20.12.2017 10:20

Årets siste øytopp

Etter overnatting i Lyngdal fortsatte vi sørover på E39 og tok av mot høyre på vei 460 Spangereidveien. Fulgte denne forbi Snig og tok til venstre på en smal bro over til Unnerøya. Fulgte smal grusvei på vestsiden av øyen til vi kom til nest siste gård slik otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) beskriver i sin turrapport. Valgte å parkere på gården da vi ikke fant annen egnet P-plass. Ingen folk å se på gården.

Vi parkerte på gården ved foten av Mollsheia
Følg en gammel, tilgrodd skogsvei nordover mot et skogholt
Herfra går det en svak sti bratt oppover i ulendt terreng
Endelig på toppen

Det greieste er å følge en gammel skogsvei nordover forbi en sag (vårt returspor). Her går det et svakt tråkk oppover mot høyre, til dels i bratt og ulendt, tilgrodd terreng. Lenger oppe fulgte vi kraftlinjen som går til masten på toppen. Varde og trig-stang på høyeste punkt på GPS 397648 6434284. Mindre varde nede i einerkrattet. Ingen utsikt pga tåke og regn.
Ned igjen omtrent samme vei. Astrid sliter med et vondt kne, så vi brukte en god del tid på turen, men kom da opp!

Utsikten var ikke mye å skryte av, men topp  er nå topp åkkesom!
Utsikten var ikke mye å skryte av, men topp er nå topp åkkesom!