Kommunetopper i Vestfold - et lite raid! (09.12.2017)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Herkelås (80m) 09.12.2017
Kjærranåsen (157m) 09.12.2017
Undrumsåsen (145m) 09.12.2017
Vetan (100m) 09.12.2017

Selv etter julebord med gamle venner fra Nordmøre i Oslo på lørdagen, var det lett å komme seg opp lørdag morgen, for nå skulle Vestfold erobres! I alle fall deler av Vestfold :)

Harald Harex (Harald Johansen) , plukket meg opp utenfor Hotel Opera. Deretter bar det på de fine veiene ned til Vestfold.
Første mål var Tjøme, deretter Nøtterøy, så Tønsberg før vi avsluttet med Horten :)

Tjøme

Vi valgte her å gå opp fra vest. Fulgte 390 til Kråkere Gård, og tok opp stikkveien til høyre som det står Lufta på. Kjørte denne til veis ende (parkerte inne på tunet til en gård, det går greit å parkere 100m lengre ned også) og fulgte stien opp til toppen. Tok vel 10 min eller noe sånt.

Dagens første topp - Herkelås

Deretter var det bare å kjøre til neste topp ;

Nøtterøy

Bostavelig talt kjøre, for til Vetan kan man kjøre helt opp til toppen :).
Dvs nesten helt opp, selve toppen ligger inne på et inngjerdet tidligere? militært område. Siden vi samler TOPPER, og ikke "nestentopper", så måtte vi jo inn der!
Løsningen ble å gå rundt på baksiden, fjerne en stor stein og krype under gjerdet :)
Ikke lett for to menn som var mindre runde for noen år siden, men vi kom oss nå inn og ut igjen uten varige skader :)

Inne og oppe på selve toppen av Vetan!
På vei ut igjen, etter å ha vært på toppen :)

Etter å ha ryddet opp etter oss, dvs lagt på plass steinen var det bare å kjøre ned og videre til neste topp :)

Tønsberg

Undrumåsen, eller Signalen som det står på skiltet på toppen, skulle vise seg å by på litt utfordringer :) Vi valgte å ta direktevarianten fra nedlagte Voll gård nesten 370m rett vest for toppen. Veien bort til gården gikk over ett jorde og var med sine dype traktorspor selvsagt mindre egne for en Toyota Corolla! Men vi kom oss over jordet, fikk parkert bilen og satte i marsj rett mot toppen. Bratt, men helt greit. Morsom småklyving! :)
Siden vi gikk rett mot toppen, og på tvers av åsen ble det to "små søkk" som måtte forseres. På det første klarte jeg selvsagt å falle ned med hodet først!! Den var ikke mer enn 2-3 meter høy, men loddrett så det kunne gått skikkelig ille om jeg ikke hadde truffet en hylle halvveis og tatt salto rundt slik at jeg landet på bena! Klarte dog ikke å stoppe rotasjonen slik at jeg tilslutt havnet på trynet inni noe greier og fikk kuttet opp arm og ben. Men det er tross alt mye bedre enn brudd og det som verre er! Hell i udyktighet kan vi vel kalle det!

Hendene der og så en liten salto :)
Skulle gå på baksiden av den steinen, men falt over kanten med hodet først, traff hylla rett foran den markerte bulen foran på kroppen min :) Hendene der og så en liten salto :)
Harald i sola på toppen av Signalen/Undrumsåsen
Voll gård er virkelig nedlagt :)
Veien over jordet frem til Voll gård :)

Vi brukte vel rundt 50 min opp/ned fra Voll gård, inkludert skadebehandling og pause på toppen. Så det er en rask vei å gå :)

Vel nede og trygt tilbake på hovedveien var det kort til neste stopp;

Horten

For å komme til Kjærranåsen, så kjører man selvsagt inn Kjærranveien. Nesten i enden av denne ligger det en liten gård og rett etter denne gården står det et skilt som viser veien til toppen. Vi spurte bonden på gården om vi kunne parkere ved garasjen hans og han var mer enn villig til å la oss gjøre det. Han sa faktisk at vi måtte det og beklaget nærmest at han ikke hadde rukket å sette opp et skilt med Parkering :). Det skulle han gjøre bare han fikk tid :)
Vi parkerte, gikk 50 meter til skiltet og fulgte stien opp mot toppen. Etter 150m så vi at stien tok en liten runde, så vi forlot stien og gikk rett mot toppen. Mye trær på toppen, men vi fant da skiltet og toppen til slutt. Tok vel 20 min t/r :) Deretter var det rask retur til Oslo og QPR-Leeds på pub. Det beste laget vant selvsagt! MOT

Gutta på dagen sist topp!