Haustsæterfjellet (16.12.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Bergåsen (680m)
Endpoint Bergåsen (680m)
Characteristic Ski trip
Ascents Haustsæterfjellet (906m) 16.12.2017

Sesongens første skitur foregår alene. Parkerer ved Bergåsen Industriområde på vestsida av fv. 234.
Vindstille og klart, kaldt vintervær. Går på halvfeller hele dagen; bakglatt i motbakkene men ellers greit.
Følger først brøytet skogsbilvei, så en kort bit oppkjørt løype til jeg er rett sør for Himalaya. Her blir jeg også kvitt skutersporet og på resten av turen må jeg selv stå for brøytinga.
Går om plassen Meinset og derfra via Meinsetputten til Midtsætri. Det er ca. 40 cm løssnø så jeg får svettet godt ut innen toppen blir nådd. Her blåser det noe så det blir fort kjølig. Har store planer om kaffebål på toppen, men øks, sag og kaffekjele ligger igjen i bilen. Men får samlet noe tørrkvist og gjør opp et lite bål og termoskaffen smaker slettes ikke verst!
Det er ganske bra utsikt fra toppen. Man kan bl.a. se fra det ene Haustsæterfjellet til det andre, men Synnfjell blir nok det store blikkfanget. Legger returen om 900+punktet litt lenger vest.
Fin og spennende gammelskog i lia opp mot toppen, med bl.a. den rødlistede laven gubbeskjegg.
Lite liv, men mye ferske spor å se: Elg, rødrev, hare, ekorn, mår, røyskatt, snømus, orrfugl, rype. Ser også en liten flokk med konglebit!
Er nede igjen i mørkninga etter en fin tur i vinterskogen. Godt å kunne gå utenom alt som heter oppkjørte løyper og skuterspor!! Det er ikke mye som slår en løssnøskitur i desemberskog i kaldt, vindstille, fint vær!

Himalaya fra Meinset.
Tårnet på Haustsæterfjellet, 906 moh.
Røyskatt-, muse- og rypespor på toppen.
Nordover mot Etnedalen.
Synnfjell.
Toppbål.
Gubbeskjegg.
Ved Meinsetputten.
Fra Meinset og vestover mot Begnadalen.