Kommunetoppen i Sandnes - Bynuten på selveste blåsbortdagen? (08.12.2017)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Bynuten (671m) 08.12.2017
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 08.12.2017

Tross "ekstremvarsel" på nyhetene og sterke frarådinger fra lokale kjentmenn, måtte det bli tur. "Det skader jo ikke å prøve, og det er ingen skam å snu", tenkte jeg. Kraftig vind og sludd, regn og haglbyger i lavlandet gjorde at jeg, selv om det var mildt, tok med meg litt ekstra klær.
Der kulle vise seg å være redningen. Først etter å ha hatt på meg alt jeg hadde, våget jeg meg ut av bilen ved stistart Seldalsheia, 293moh. Her var det full vinter med storm og snøbyger. Skal si jeg ble betenkt. Joggesko med pigg fikk duge. Burde absolutt hatt støvletter. Heldigvis hadde jeg en fin traktorvei å starte turen på, og vinden i ryggen. Jeg gikk innover og fikk trua etterhvert. Jeg fulgte traktorveien vestover til Blommetjørna, 409moh, og tok så rødmerket sti over høyde 449, retning Flatafjellet. Her tok jeg av stien og fulgte NØ-siden av Flatafjellet til oppi Svartdalen. Styggværet kom i rykk og napp, men det kjentes greit ut å fortsette, så lenge jeg hadde vinden bakfra. Jeg vurderte et øyeblikk å ta den bratte nordvestryggen opp, isteden for å gå helt inn til vann 592moh, for så å snu og gå opp østryggen, som så ut til å være normalruta. Da ville jeg også få drittværet midt i fleisen. Men, mens jeg prøvde å studere den bratte oppstigningen kom det en ny snøbyge og vips var det ikke mye å se. Jeg fortsatte litt lengre frem, til jeg var midt på vestsiden av Bynuten. Nå ble fristelsen for stor, og jeg siktet meg inn på et skrått drag med litt dvergbjørk i, som kunne være farbar vei opp på ryggen av fjellet. Heldigvis stemte dette og turen opp gikk greit, selv om det lå 10-20 cm bløt snø på litt glatte småsva og lumske gresstuer. Opp på ryggen var det grei skuring til toppen.
Først hadde jeg tenkt å returner ned østryggen, med vinden i ryggen, men å korte turen, med retur samme vei, ble for fristende. Da jeg snudde på varden kom det selvsagt en helsi.... hagelbygd. Det var ikke råd å løfte blikket, så jeg krummet ryggen og holdt blikket i bakken. Etter en stund fant jeg igjen sporene mine og fulgte de ned samme ruta som opp fjellsiden. Etter dette rotet jeg noe med retningen og måtte justere meg inn med gps'n. Lett å gå feil her, da det er mange heier og mange vann.
Vel nede ved bilen etter ca. 2 t og 30 min. En skikkelig frisk tur, men forsvarlig selv i NRKs "ekstremvær". Kanskje var jeg bare heldig og unngikk det værste.

Bynuten sett fra østsiden av Flatfjellet
Bynutvarden dukker opp
Lite vann rett ved toppen. Islagt
Bynuten, toppen
Skrådraget jeg fulgte opp, fra høyre mot venstre, midt i bildet
Klarvær ;0)
Tilbake ved start
Start date 08.12.2017 11:55
(UTC+01:00)
End date 08.12.2017 14:21

Frisk tur!

Written by Eikås 10.12.2017 21:41

Gratulerer med ny kommunetopp :) Friske turar som ein hugsar att :)

Sv: Frisk tur!

Written by Gråbein 10.12.2017 23:27

Absolutt! Kanskje de beste turene det, anderledesturene :0)