Overnatting og soloppgang på Skaugumsåsen (30.11.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Skaugumsåsen (349m) 30.11.2017
Skaugumsåsen (351m) 30.11.2017
Visits of other PBEs Semsvannet utfartsparkering (160m) 30.11.2017

Etter “bommturen” opp her for nesten akkurat et år siden (Solnedgang og burger på Skaugumsåsen) var det dags for revansjetur, den gangen her også til høyeste punkt. Hadde lyst til å utvide turen litt og så det passa greit værmessig med overnatting. Var meldt snø på kvelden før det etter hvert skulle bli helt klart.
Med ferdigpakka bil var det bare å skifte og kjøre rett fra jobb. Parkerte ved Utfartsparkeringa, lempa på sekken og starta å rusle oppover i snøværet. Tempoet sa seg selv da jeg ikke hadde tenk så mye på vekta pga den korte turen. Hadde blant annet med feltsenga på en 7-8 kilo med meg for litt ekstra komfort.
Hadde vært litt bekymra over at det skulle være isete og sleipt oppover i bratta, men det gikk heldigvis veldig bra. Lå ikke så alt for mye snø oppover her heller.

Oppe på utsiktspunktet satte jeg fra meg sekken og fortsatte stien mot høyeste punkt før jeg gikk tilbake for å sette camp. Blåste surt på utsiktspunktet så gikk litt unna der trærne tok unna det verste. Satte også opp en tarp for litt ekstra beskyttelse for vinden og snøen. Smacka opp feltsenga og starta på middagen. Ble premiere på Summit to eat. Kjøpt inn til omtrent halvpris i forhold til Real + noen flere kcals. Blir nok å foretrekke fremover.
Ble aldri helt mørkt her oppe da lyset fra Oslo og Asker gjenspeilte seg i skyene(tipper jeg). Hadde håpa skyene skulle trekke seg litt unna på kveldinga, men det gjorde de ikke før langt utpå morran. Våkna i hvert fall opp med sikt til stjerner og brukte en god del tid på å komme meg ut av påsan og ned i de kalde skoa. Havregrøt og kaffe til frokost med sola som kom stadig nærmere horisonten som underholdning.
Fikk etter hvert pakka sammen og gikk forsiktig ned ura uten fall tilbake til bilen.

Ikke mye stilpoeng å få for tarpoppsettet, men den gjorde jobben