Grønfjellet & Heggemslia (29.11.2017)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Hanaset (200m)
Ascents Grønfjellet (661m) 29.11.2017
Heggemslia (427m) 29.11.2017

- Skitur i midtvinterlys.

På Grønfjellet. Utsikt nordover.

Fikk tips fra ArntO (Arnt Owe Røed) om bra skiføre i skogsliene i indre Gjemnes. Vi stakk derfor inn på Osmarkjen for å plukke et par manglende røde nåler.
Parkerte i ei stor lomme ved ei hytte i bakken opp mot Hanaset. Fulgte traktorveg/skiløype innover og rundt Heggemslia, før vi etterhvert tok rett opp sørsida av Grønfjellet. Fin styresnø i skogen, vindherja høgere opp. Vindstille like til topps. Såg skispor her oppe, som kunne minne mye om en toppsamler/peakbook'er sine. Ganske riktig, ved nærmere sjekk, knutio (Knut Inge Orset) var her for tre dager siden......
Nede på skiløypa rant vi på østsida av Fiskvasselva til vi var på høyde med skaret sørvest for høgste toppen av Heggemslia. Her går en god traktorvei opp på åsen. Vi fulgte denne opp, før vi fant vegen videre i åpent skogsterreng til topps. Delvis skya vær så langt på turen, men nå kom sola fram, og var med oss på nedkjøringa til bilen. Fulgte ei ganske strak linje i åpent terreng og seinere på traktorveg, før vi avslutta over jordene på Hanaset.

Mot Duå fra Grønfjellet. Skåla stikker opp t.v. i bakgrunnen.
På Heggemslia.
Fint føre og sol ned skogen til Hanaset.