Kongsberg - Sesongens første skitur (29.11.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Aurdal (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Kongsberg (685m) 29.11.2017 12:53

Kongsberg

I dag skulle de nye Helge Ingstad skiene med 75 mm prøves (fått på garanti pga stålkanter som løsnet). Planen var å ta en kort skitur i Eksingedalen, men da jeg kom til Evanger sto det skilt om at veien mellom Brekkhus og Nesheim var stengt (Det sto ingenting om dette på veitrafikkmeldinger). Jeg kjørte derfor videre mot Ulvik innstilt på at dette ble en fot-/trugetur istedenfor. Men, da jeg kjørte over Espeland var det som å komme inn i et postkort. 1 meter høye brøytekanter og snø på alle trærne. Skitur var igjen på tapetet!

Parkerte ved et bolighus på Aurdal og la vei i minus 12 grader. I starten var det lett å gå, men etter vært ble snøen litt dypere. På 360 moh kommer det en skogsvei opp fra Oppheim og her hadde det kjørt traktorspor oppover. Dette gjorde det mye lettere å gå oppover (men 60-70 cm dype spor gjorde det derimot vanskeligere å kjøre ned igjen).

Lettgått i starten.
Fantastisk fint i skogen denne onsdagen i desember.

Oppe ved stølene på Vestrheimskleppe var det slutt på sporene og jeg la fra meg sekken for å lette turen videre. Her oppe var det dyp puddersnø, noe som gjorde at jeg ble god og svett på vei oppover. Men, det var sol og helt vindstille, og med så flotte forhold er det ikke lov å klage!

Stølene på Vestrheimskleppe har flott utsikt.

Jeg ankom toppen av Kongsberg etter ca 1t 45 minutter. Betraktelig lenger tid enn om en hadde brukt beina en sommerdag. Fin utsikt mot snødekte fjell i alle retninger. Jeg tok de nødvendige bildene og satte kursene tilbake til stølhusene. Det ble en flott nedkjøring i skogen, Den dype snøen gjorde at det ikke gikk for fort og jeg merket god forskjell på de nye skiene (hadde tidligere Amundsen med BC).

Et lite flatt parti rett før toppen.
Toppen av Kongsberg, 685 moh. Vassfjøra i bakgrunnen.
Utsikt mot nord og Nordbotnnuten og Skorafjellet.

Vel nede på Vestrheimskleppe ble det lunsj i solveggen på en av stølshusene. Her ble jeg sittende i 45 minutter med å nyte utsikten og været. Men dagene i desember er som kjent ikke så veldig lange og jeg måtte sette kursen ned for å ha litt dagslys igjen. '
Turen ble på ca 8 km og jeg var ute i nesten 3 og halv time.