Engesfjellet (Nærøy 25/94) (25.11.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Gorrtjønna (68m)
Ascents Engesfjellet (245m) 25.11.2017

Etter å ha besteget Raudfjellet returnerte jeg etter vei 546 og kjørte til Rød og fortsatte til venstre etter vei 525 og parkerte ved Gorrtjønna. Ca 800 meter lenger sør er det en stor parkeringsplass ved Blåvatnet. Her er det også et skilt for trimopplegget Fjelltrimmen Rørvik. De har trimpost på Skavdalsfjellet. Dette trimopplegget har fine populære kopper til premie.
http://rorvikil.no/Tur/ Jeg gikk fra Gorrtjønna mot Engesfjellet. Dette fjellet er tidligere besteget av Anjpr. Terrenget her besto av frosne myrer og berg med litt snø. Gikk først opp ryggen mot Krumtuva, og gikk ned i en skog for så å stige opp til toppen. Toppen er svært flat. og det er en trigpunktbolt, liten varde og rester fra trigpunktet på toppen. Flott terreng rundt toppen. Hvis det er snø er dette en fin skibestigningstopp. Retur samme vei. Fin skøyteis på tjønnene her. (Hvis isen er tjukk nok.) Nå har jeg kun 69 topper igjen å bestige i Nærøy Kommune.

Parkering ved Gorrtjønna
Skøyteis på tur mot Engesfjellet
Vakker natur ved Engesfjellet
Den flate toppen med varde, trigpunkt og flott skiterreng (Hvis det er snø)
Sola på tur ned ved Saltbotnet