Pico del Teide (17.11.2017)  6

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Pico del Teide (3,718m) 17.11.2017
Ingen toppjeger med respekt for seg selv kan besøkte Tenerife uten å bestige Teide. Vi hadde imidlertid reist nedover på kort varsel, og det var ikke mulig å få noen tillatelse til å besøke toppen på så kort tid. Det måtte derfor bli en tur utenom "åpningstiden". Jeg hadde tidligere i uken passert tur start flere ganger, og mente at det måtte være perfekt å gå opp om natten, så kunne jeg også få med meg soloppgangen fra toppen.
Jeg reiste fra hotellet kl 02.00, og startet å gå klokka 03.15, i kun 3 varmegrader. Jeg regnet med at det ville gå litt saktere enn vanlig pga av høyden, og håpet på å være oppe på hytta til felles start kl 06.00 som jeg hadde lest om på nett.
Det gikk imidlertid mye lettere enn hva jeg hadde trodd, og jeg var på hytta etter 2 timer. Der var det låst og helt dødt, men det ble et kvarters matpause i le av vinden før jeg startet toppstøtet.

Da det ikke var tegn til liv i hytta, tenkte jeg at jeg fikk gå avgårde på egen hånd. Litt lengre opp fikk jeg se ormer av lykter høyere opp, og forstod da at starten fra hytta hadde gått tidligere enn hva jeg trodde.
Etterhvert passerte jeg de fleste, og etter en liten pause på gondoltoppen, var jeg på toppen av Teide etter 3,5 timer. Det strømmet på med folk, og ved soloppgang var vi nok 40-50 personer på toppen.

Jeg hadde tenkt å ta gondolen ned igjen, men lå så langt foran skjema at jeg fant ut at jeg ville få en raskere retur ved å gå ned igjen. Veldig spesielt å gå ned i soloppgangen og se terrenget jeg hadde gått opp i stupende mørke, uten å se annet enn stien.

Vær klar over at det er ytterst få parkeringsplasser der stien starter, og det er langt bort til parkeringsplassen ved gondolen