Kjentmannsmerke 2017-1 Stikkvannskollen vindmåler (18.11.2017)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Stikkvannskollen (361m) 18.11.2017 11:33
Visits of other PBEs Stikkvannskollen p-plass (146m) 18.11.2017 11:00

Kjentmannsmerke 1 ligger ved ett av stedene hvor det ble foretatt vindmålinger for å dokumentere værforholdene ved en eventuell hovedflyplass på Hurum. Men så falt valget på Gardemoen. Ryktene gikk om at målingene ble manipulert, blant annet griset til tåkemåleren for å gi inntrykk av mer tåke. Men det er rykter og historie. Faktum er at planene innebar å sprenge ned Stikkvannskollen med 50-60 m for å få en flat rullebane i dette kuperte terrenget.

Vi startet på parkeringen ved fv 289 vest for Stikkvannskollen og fulgte traktorveiene til toppen. Der er det et fint utsiktstårn som vi klatret opp i. Tidligere har det stått et forbudsskilt der, men det var vekke nå. Ta med kikkert! Gaustatoppen skal sees i klart vær.

Derfra var det leiting sørover. Etter en bomtur opp på en potensiell topp måtet vi finlese kartet for å finne riktig topp som ligger på grensen til et naturreservat. Vi valgte samme vei tilbake, da andre alternativer er kuperte uten sti, og det var noe snø i terrenget.

Halvor ved Kjentmannsmerket
Nordover fra posten. Ser det flotte utsiktstårnet på Stikkvannskollen i bakgrunnen.