Grøtkammen (Steinkjer 22/40)(BÅRD-MILLIKAMMEN) (16.11.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point En km fra Guin (152m)
Ascents Grøtkammen (317m) 16.11.2017

NB! FEIL TOPP! Toppen som er angitt som høyeste punkt i Peakbook er feil. Trigpunkttoppen heter Bård-Millikampen. Høyeste topp som heter Grøtkammen (Peakbook har riktig navn) ligger 300 meter øst for trigpunktet.
Jeg kjørte fra Steinkjer etter E6 nordover. Like før Kvam går det en vei til venstre skiltet Meldal. Denne veien heter Guinvegen. Det hadde kommet mye snø, så veien var frosset. Blir det regn blir det speilholke. Jeg parkerte på ei utkjøring 1 km fra gården Guin. Det er ofte problemer å finne brøytede parkeringslommer på vinteren. Spesielt hvis målet er en ukjent topp. Grøtkammen kommer i denne kategorien. Ingen med vettet i behold trasker til fots innover i dette kronglete terrenget til fots på vinteren. Jeg gikk ut i terrenget like før Kalvtjønna. Vanskelig terreng med to tverrdaler som var vanskelig å passere pga skrenter. Men lyspunktet var at nede i tverrdal nr en, går det en traktorvei. Jeg fulgte denne på returen, og det var et mye bedte valg. Traktorveien kom ned til veien på andre siden av Kalvtjønna. Jeg kom videre til tverrdal nr to. Denne var litt enklere å passere. Ganske bratt siste biten opp til toppen. Det er definitivt ikke skiterreng her. Toppunktet på peakbook er merket på trigpunktet. Dette er feil. da trigpunktet ligger 300 meter vest for toppen. Jeg gikk bort til en høyre topp lenger øst, men er usikker på om det er den høyeste. Jeg håper jeg slipper å ta denne turen en gang til.
Følgende info om trigpunktet på norgeskart:
Punktnummer

Status
Status_år

Beskrivelse
CA. 300 M VEST FOR HØYESTE TOPP. FRA NORDSIDEN AV TJERN NORD FOR MYRMO OG RETT ØSTOVER TIL TOPPEN PÅ 15 MIN.

Veiviser ved GUIN
Veien går ved Kalvtjønna
Sykkeltrim ved Steinkjer Turmarsjforening. NB! Ikke se på koden.
Her er det satt igjen to prakteksemplarer av to trær etter hogst
Uryddig terreng i Stokkdalen
Fin traktorvei som starter nord for Kalvtjønna
Brua på traktorveien ligger litt hultet til bulter