Bergsdalen (03.11.2017)

Gullhorgabu (853m) 03.11.2017
Høgabu (907m) 03.11.2017

Lid-Høgabu-Gullhorgabu-Småbrekke
Vi måtte kjøre ganske langt til der vi skulle på tur. Jeg har vært i Bergsdalen før, i sommer når vi besøkte Alexander Grieghytten.

På vei i mørket, regn og skodde til Høgabu

Fredag kveld gikk vi i mørket opp til hytta og da måtte vi ha hodelykt på. Det er ganske spennende å gå i mørket. Alle søsknene mine var med og det er gøy.
Når vi kom frem til Høgabu spiste vi hjemmelagde pizzaboller og drakk kakao. Det var koselig.

Musevennene på Høgabu

På hytta var det veldig mange mus og når vi skulle på do tittet de på oss. De lurte sikkert på hvem vi var. Musene hadde spist seg gjennom all toalettpapiret i hylla. Der hadde de hus.
På natten når vi sov våknet broren min av at musene begynte å spise på tingene hans. De ville spise seg gjennom posene med klær og mat. Det var ikke så gøy.

Høgabu
Farvel Høgabu!
På tur rundt Tjørnadalsvatnet

Neste dag gikk vi videre til Gullhorgabu.
Det regnet og blåste litt, men så stoppet det opp og det gikk fint opp bakkene til fjellet.

DNT viser vei

Men så ble det dårlig vær, det snødde, haglet og blåste veldig mye og vi ble veldig våte. På fjellet var det snø og ganske glatt. De andre sa "Forsiktig! Forsiktig!" hele tiden, men jeg syntes det var gøy å rusje på snøen.

Vinteren møtte oss på det høyeste mellom Høgabu og Gullhorgabu - lite sikt

Det tok litt tid å komme frem siden været var så dårlig. Når vi kom til hytta måtte vi kle av oss alle de våte klærne, til og med underbuksa var våt. Vi tok på tørt, fyrte i ovnen og lagde god kjøttsuppe. Det var godt med varm suppe og varm kakao. Så spilte vi spill og leste.

Donald pocket er tingen!

Søndag koste vi oss på hytta ganske lenge før vi begynte å gå ned til bilen.

Gullhorgabu
Øvsta Dukavatnet

Vi gikk først på sti og så på en gammel vei. En vei som soldater hadde bygd for lenge siden, de skulle ha hester og kanoner over fjellet fra en bygd til en annen. Det var lett å gå på veien.

Militærvegen, transportvei bygd mellom Vaksdal og Samnanger i 1920-årene

Vi kom til en rasteplass med et minnesmerke og leste hva det sto på skiltene. Det fortalte om et slag, noen hadde slåss om fjellet.

Det leses om slaget ved Gullhorgatjernet

Til slutt var vi nede på en grusvei og fulgte den til bilen.
Vi kjørte til Dale og der fikk jeg en mega stor hamburger for jeg hadde vært så flink...nam nam :D